Folketinget

Uddannelsesudvalget

 

Svar på spørgsmål 210 (Alm. del):

I brev af 30. juli 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 210:

”Vil ministeren oplyse, hvor mange såkaldte "lærerfri timer" der i gennemsnit var på handelsskolerne i skoleåret 2006/2007?”

 

Svar:

Undervisningsaktiviteter er principielt altid organiseret af en eller flere lærere. Hvis spørgsmålet sigter til omfanget af lærernes konkrete tilstedeværelse sammen med eleverne i undervisningslokaler o.l., kan jeg meddele, at Undervisningsministeriet ikke råder over materiale, der kan belyse dette omfang nærmere.

 

I erhvervsuddannelserne gennemføres skoleundervisningen for den enkelte elev som fuldtidsundervisning. Med den nye hovedbekendtgørelse for erhvervsuddannelserne er det blevet præciseret, at det tydeligt skal fremgå af skolens lokale undervisningsplan, at elevens arbejdstid for læringsaktiviteter, herunder projekter mv., sammen med elevens hjemmearbejde svarer til arbejdstiden for en fuldtidsbeskæftiget på arbejdsmarkedet.

 

I de gymnasiale uddannelser, herunder hhx og htx, er omfanget af undervisningen fastsat som et fast minimum af uddannelsestid. Begrebet uddannelsestid defineres som den tid, hvor eleverne deltager i forskellige former for lærerstyret undervisning og i øvrige aktiviteter, som er organiseret af skolen til realisering af uddannelsens formål, herunder fx klasseundervisning, gruppearbejde, individuel opgaveløsning, projektarbejde, forelæsninger og virtuelle forløb, hvor lærer og elever helt eller delvist befinder sig på forskellige geografiske steder. Det afgørende er, at aktiviteten er defineret som en del af undervisningen.

 


Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder