Uddannelsesudvalget

Folketinget

 

 

Svar på spørgsmål 204 (Alm. del):

I brev af 11. juli 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 204 :

"Under hvilke betingelser har en skoleleder ret til at iværksætte specialundervisning parallelt med klassens undervisning, jf. § 9 i bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand?"

 

Svar:

Specialpædagogisk bistand i folkeskolen kan gives på flere måder. I bekendtgørelse nr. 1373 er i § 9, stk. 1 angivet de forskellige organisationsformer, og i stk. 2 er det anført, at hvis skolens leder vurderer, at en elev ikke får tilstrækkeligt udbytte af at deltage i klassens undervisning i et eller flere fag, kan den særligt tilrettelagte undervisning i pågældende fag foregå parallelt med klassens undervisning.

Det er en forudsætning herfor, at skolens leder drøfter undervisningens tilrettelæggelse med forældrene, og at undervisningsdifferentiering, holddannelse samt rådgivning og vejledning ikke kan sikre, at eleven får tilstrækkelig udbytte af at deltage i klassens almindelige undervisning.

 

Specialundervisning og specialpædagogisk bistand til det enkelte barn forudsætter en konkret vurdering. Princippet er, at elevens tilhør til klassen og deltagelse i den faglige undervisning i videst muligt omfang opretholdes, og at støtten derfor så vidt muligt gives enten i klassen eller som supplement til klassens undervisning. Parallellagt undervisning er en mulighed, hvis barnet ikke har rimeligt udbytte af at følge den ordinære undervisning. Det er skolelederen, der på baggrund af en vurdering fra pædagogisk psykologisk rådgivning og efter samråd med forældrene kan træffe beslutning om iværksættelse heraf.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder