Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

Finansministeren

J.nr. 131-93

Endeligt svar på Uddannelsesudvalgets spørgsmål nr. 199 af 27. juni 2007 (UDU alm del).

Spørgsmål:

Har der været foretaget en høring af berørte selvejende uddannelsesinstitutioner i forbindelse med de selvejende institutioners anvendelse af de statslige indkøbsaftaler, og hvis ikke vil ministeren være indforstået med at gennemføre en sådan høring?

 

Svar:

For at afdække effektiviseringspotentialet i de selvejende institutioners indkøb blev der i foråret 2007 gennemført en analyse af de selvejende institutioners indkøb med ekstern konsulentbistand fra Deloitte.

Til at kortlægge de selvejende institutioners indkøb blev der foretaget 25 dybdegående interviews hos forskellige typer af selvejende institutioner samt en spørgeskemaundersøgelse, som blev udsendt til alle de selvejende institutioner, der er omfattet af analysen. Der blev i alt opnået en dækningsgrad på 60 pct., og undersøgelsens resultater baserer sig således på 25 dybdegående interviews og 169 besvarede spørgeskemaer.

 

De selvejende institutioner blev adspurgt om deres forbrug inden for de fire indkøbsområder, som de eksisterende indkøbsaftaler i første fase af indkøbsprogrammet dækker, samt om prispunkter for en række varer matchende de statslige indkøbsaftaler. De selvejende institutioners forbrug og hidtidige priser blev efterfølgende sammenholdt med priserne på de eksisterende indkøbsaftaler, hvorved effektiviseringspotentialet fremkom.

 

For de selvejende uddannelsesinstitutioner, der ikke besvarede spørgeskemaundersøgelsen, blev effektiviseringspotentialet opregnet ved hjælp af antallet af års-elever på baggrund af besvarelserne for de samme institutionstyper.

 

Det er således de selvejende institutioners egne indrapporterede tal, der ligger til grund for analysen af effektiviseringspotentialet i de selvejende institutioners indkøb.

Som følge af, at de selvejende institutioner per 1. januar 2008 får mulighed for frivilligt at tilmelde sig de eksisterende indkøbsaftaler indenfor indkøbsområderne vedrørende kontorvarer, kontormøbler, PC-arbejdsstationer og kontormaskiner, vil der i efteråret 2007 blive iværksat en proces, hvor de selvejende institutioner informeres om deres mulighed for at tilslutte sig disse indkøbsaftaler.

Med venlig hilsen

Thor Pedersen