Svar på spørgsmål 177 (Alm. del - bilag 363):

I brev af 12. juni 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

Spørgsmål 177:

 ”Vil ministeren kommentere pressemeddelelse fra hfi om regeringens potentielle besparelser på de selvejende institutioner af 6. juni 2007, jf. alm. del - bilag 363”:

 

Svar:

I forlængelse af politiaftalen fra efteråret 2006, som alle Folketingets partier – undtaget Enhedslisten – står bag, er der i dette forår gennemført en analyse af de selvejende institutioners indkøb.

 

Analysen har identificeret et samlet effektiviseringspotentiale på 215 mio. kr. i 2008 stigende til 231 mio. kr. i 2010. Besparelsespotentialet kan realiseres ved, at de selvejende institutioner køber ind på de fire indkøbsaftaler i første fase af statens indkøbsprogram.

Analysen baserer sig på et omfattende datagrundlag, idet konsulentfirmaet Deloitte har lavet 25 dybtgående interviews plus en spørgeskemaundersøgelse med svar fra 60 pct. af de selvejende institutioner. Effektiviseringspotentialet, som analysen finder, bygger med andre ord på institutionernes egne tal.

Alle Folketingets partier har herefter den 30. maj indgået et politisk forlig om en styrkelse af fødevarekontrollen. Partierne er enige om, at aftalen om fødevarekontrollen, som i gennemsnit indebærer merudgifter på 58 mio. kr. i 2008-2010, finansieres af mereffektiviseringspotentialet i de selvejende institutioner. Herudover vil 100 mio. kr. årligt fra 2008-2010 som forudsat skulle afsættes til finansiering af politiaftalen.

 

Der skal således på FFL08 udmøntes et potentiale på i alt 158 mio. kr. årligt på hele selvejesektoren, hvoraf Undervisningsministeriets institutioners andel andrager ca. 120 mio. kr. årligt, der indfases gradvist over tre år. Dette skyldes, at nogle af indkøbene i første fase vedrører anskaffelser, der afskrives over en periode (PC’er og visse kontormaskiner).

 

I den konkrete udmøntning af dette effektiviseringspotentiale på Undervisningsministeriets institutioner på FFL08 vil vi forsøge at tage højde for de forskellige institutionsområders egenart – herunder handelsskolernes, som hfi jo repræsenterer. Udmøntningen ventes således primært at ske med afsæt i de forskellige institutionsområders hidtidige indkøbseffektivitet, som analysen også har søgt at identificere.

 

Udover det afsatte beløb til aftalen om fødevarekontrollen og politiaftalen på i alt 158 mio. kr. årligt resterer der således et merpotentiale på 57 mio. kr. i 2008 stigende til 73 mio. kr. i 2010. Partierne er enige om, at dette merpotentiale på over en fjerdedel af det samlede effektiviseringspotentiale skal forblive i selvejesektoren. Udgangen kan altså blive, at institutionerne rent faktisk opnår fordele ved at bruge aftalerne.

 

Det er endvidere aftalt, at de selvejende institutioner ikke skal forpligtes til at anvende de statslige indkøbsaftaler, men at de skal have mulighed for at tilslutte sig aftalerne på frivillig basis. Hvis institutionerne mener, de kan opnå bedre priser selv, er de således velkomne til at gøre det.

 

 

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder