Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 169 (Alm. del):
I brev af 30. maj har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 169:
â€Vil ministeren redegøre for, om personer med funktionsnedsættelse har haft adgang til særlige hjælpemidler ved de netop afholdte afgangsprøver, hvor ministeren har oplyst, at handicaptilgængeligheden ikke var i orden. Ministeren bedes samtidig redegøre for, i hvilket omfang der har været adgang til særlige hjælpemidler.â€
Svar:
Jeg kan generelt oplyse, at reglerne for afvikling af prøver for elever med funktionsnedsættelser findes i bekendtgørelse nr. 351 af 19. maj 2005 som ændret ved bekendtgørelse nr. 752 af d. 30. juni 2006.
Skolen kan tilbyde en særlig tilrettelæggelse af en prøve for elever, der har særlige behov. Prøven skal tilrettelægges, så den afspejler den daglige arbejdsform.
Skolelederen skal endvidere sikre, at eleven får de hjælpemidler til rådighed, som eleven bruger i den daglige undervisning.
Skolens leder kan ved folkeskolens afgangsprøve og 10.-klasseprøve give tilladelse til f.eks. forlænget tid, individuel diktering, digital oplæsning, punktskrift, stortryk, praktisk medhjælp, talende lommeregner, tegnsprog og/eller mund-håndsystem (MHS), tolk, pause, ordbøger og brug af computer.
Jeg er bekendt med, at Dansk Blindesamfund har rettet henvendelse til Skolestyrelsen om et antal konkrete sager i forbindelse med folkeskolens afgangsprøver, og Skolestyrelsen vil gennemgå disse sager sammen med Dansk Blindesamfund og overveje, om der er behov for initiativer for yderligere at sikre, at alle personer med funktionsnedsættelser har mulighed for at aflægge prøverne.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.