Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 156 (Alm. del – bilag 343):
I brev af 24. maj 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 156:
â€Hvad vil ministeren gøre for at forhindre, at KVU- og MVU-uddannelser lokker studerende til uddannelser i Danmark pÃ¥ falske præmisser som beskrevet i artikel i Jyllands-Posten af 13. maj 2007 "Unge fra ulande lokkes i studiefælde", jf. alm. del - bilag 344?â€
Svar:
Jeg kan indledningsvis oplyse, at Roskilde Handelsskole over for mig har oplyst, at skolen vil gennemgå alle relevante procedurer, informationsmateriale, optagelsesbreve mv. og i den forbindelse overveje, om der kan være behov for, at centrale oplysninger bør oversættes til engelsk. Sammen med den nepalesiske generalkonsul har skolen aftalt, at der kan optages et begrænset antal studerende under den forudsætning, at der sker en ekstra screening af de studerende med henblik på at få vurderet deres personlige forhold, herunder deres økonomiske forudsætninger for at kunne opholde sig i Danmark.
For så vidt angår Suhrs Seminarium, har institutionen over for mig anført, at de omhandlede beskyldninger er åbenlyst grundløse og tilbageviser beskyldninger om misinformation i enhver form. Institutionen henviser til seminariets omfattende optagelsesprocedure, der indebærer fuld information om uddannelserne og om danske forhold herunder om muligheden for erhvervsarbejde. Det indgår som et væsentligt led i optagelsesproceduren at sikre, at samtlige studerende ud over de formelle optagelseskrav har de nødvendige sprogkundskaber i engelsk.
I følge Lov om Centre for Videregående Uddannelser og andre selvejende institutioner for videregående uddannelse m.v. (selvejeloven) fører undervisningsministeren tilsyn med institutioner, der modtager statstilskud efter selvejeloven. Ministeren kan i den forbindelse udstede påbud til institutionen om at ændre den pågældende virksomhed. Manglende overholdelse af påbuddet kan medføre bortfald af statstilskud. Tilsynsforpligtelsen omfatter uddannelsesinstitutionens ordinære uddannelsesaktivitet.
Ved udbud af kurser eller andre aktiviteter som indtægtsdækket virksomhed, skal skolen i henhold selvejeloven følge god markedsføringsskik og må ikke påføre andre ubillig konkurrence. Indtægtsdækket virksomhed skal være udformet i overensstemmelse med budgetvejledningens retningslinjer for indtægtsdækket virksomhed. Det er uddannelsesinstitutionens ansvar at indrette ordningen i overensstemmelse med budgetvejledningens retningslinier.
Det kan oplyses, at opholdstilladelser til bl.a. at studere i Danmark meddeles af Udlændingeservice.
Det kan endvidere oplyses, at Undervisningsministeriet den 12. juni 2007 har sendt et udkast til bekendtgørelse om vejledende udtalelse fra Danmarks Evalueringsinstitut til Udlændingeservice i forbindelse med sager om meddelelse af opholdstilladelser i høring.
Bekendtgørelsen omfatter videregående uddannelser og kurser, og grundskole- og ungdomsuddannelser, som uden godkendelse af en statslig myndighed udbydes på en statsligt godkendt uddannelsesinstitution under statsligt tilsyn. Endvidere omfatter bekendtgørelsen kurser på folkehøjskoler m.v. godkendt efter lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), som gennemføres uden tilskud efter loven. Disse uddannelser og kurser finansieres efter reglerne om indtægtsdækket virksomhed.
En uddannelsesinstitution, som udbyder sådanne uddannelser eller kurser, skal indhente en vejledende udtalelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, såfremt der optages udenlandske studerende på uddannelsen eller kurset, og hvis optagelsen skal danne grundlag for en opholdstilladelse. Udtalelsen fra Danmarks Evalueringsinstitut vil indgå i Udlændingeservices behandling af sager om opholdstilladelser.
Danmarks Evalueringsinstitut afgiver på grundlag af en samlet vurdering af uddannelsens eller kursets indhold og kvalitet en vejledende udtalelse om, hvorvidt uddannelsen eller kurset har et acceptabelt indholdsmæssigt kvalitetsniveau i forhold til statsligt godkendte uddannelser eller kurser på tilsvarende uddannelsesniveau. Danmarks Evalueringsinstitut vil i den forbindelse foretage en vurdering af bl.a., om der er sammenhæng mellem uddannelsens eller kursets formål, kompetencemål, struktur og faglige indhold, om uddannelsen eller kurset har relevante, tilstrækkelige og gennemsigtige optagelseskriterier, og en optagelsesprocedure, der understøtter opfyldelse af uddannelsens eller kursets formål og målsætninger. Der foretages tillige en vurdering af, om gebyret for uddannelsen eller kurset modsvarer uddannelsens eller kursets omfang, varighed, niveau, eksamensform og undervisningsfaciliteter eller –udstyr.
Bekendtgørelsen forventes at være udstedt i løbet af juli, således at ordningen kan få virkning fra kommende studieoptag.
Der er imidlertid som bekendt mellem regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre i april 2007 indgået aftale om en handlingsplan for offensiv global markedsføring af Danmark, herunder markedsføring af Danmark som uddannelsesland.
Det er aftalt, at der igangsættes en national indsats, der skal profilere Danmark som uddannelsesland og som understøtter uddannelsesinstitutionernes markedsføringsstrategier. Indsatsen skal gennemføres i en samarbejdsstruktur mellem staten og uddannelsesinstitutionerne, hvor staten påtager sig ansvaret for at drive initiativet.
Jeg vil lægge op til, at der som led i den nationale indsats i tæt samarbejde med uddannelsesinstitutionerne udarbejdes klare retningslinjer for god markedsføring på uddannelsesområdet for derigennem at sikre, at markedsføring af danske uddannelser i udlandet er pålidelig og troværdig. I den sammenhæng vil jeg igangsætte en undersøgelse af mulighederne for at gøre udstedelse af opholdstilladelse til studerende betinget af, at den uddannelsesinstitution, den studerende ønsker at studere ved, har tiltrådt og overholder retningslinjerne for god markedsføring, en ordning der fx er indført i Nederlandene.
Jeg vil også lægge op til, at den nationale informationsindsats over for udenlandske studerende skal styrkes. Der skal udvikles informationsmateriale om studiemuligheder i Danmark målrettet udenlandske studerende. Der skal være forståelig og uvildig information om det danske uddannelsessystem, således at de enkelte uddannelsessektorers kvaliteter, særkender, uddannelsesudbud og reelle karrieremuligheder for udenlandske studerende fremstår klart. Desuden skal der være lettilgængelig og saglig information om, hvordan det er at studere og leve i Danmark inklusiv oplysninger om stipendieprogrammer, om reglerne om opholdstilladelse, leveomkostninger, forsikringer og boligforhold.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer