Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 144 (Alm. del):

I brev af 27. april 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 144:

"Hvad vil ministeren gøre for at sikre et øget antal, der gennemfører en social- og sundhedsuddannelse?"

 

Svar:

Antallet af elever, der gennemfører en grundlæggende social- og sundhedsuddannelse, kan øges ad tre veje:

 

1.      Ved en forøgelse af antallet af uddannelsespladser,

2.      Ved en forøgelse af optaget af elever,

3.      Ved en begrænsning af frafaldet pÃ¥ uddannelserne.

 

1. Forøge antallet af uddannelsespladser

Kommunalbestyrelser og regionsråd skal ifølge reglerne stille praktikpladser til rådighed for uddannelserne i et antal svarende til behovet for færdiguddannede i regionen. På den baggrund koordinerer og indstiller regionerne dimensioneringstal til Undervisningsministeren. Undervisningsministeren fastsætter og fordeler herefter et årligt antal uddannelsespladser til uddannelserne i overensstemmelse med behovet for færdiguddannede.

 

2. Øge optaget af elever

Sosu-skolerne er blevet indskærpet, at de skal følge adgangskriterierne til uddannelserne. Det vurderes at ville øge antallet af optagne elever.

 

Kommunerne har siden den 1. januar 2007 fået mulighed for at optage op til 50 % af det dimensionerede antal sosu-hjælpere- og pgu-elever. Skolerne skal optage det resterende antal. Det vurderes at ville føre til en bedre udnyttelse af den eksisterende uddannelseskapacitet i kommunerne.

 

Herudover er sosu-skolerne blevet opfordret til at styrke samarbejdet med kommuner, erhvervsskoler og Ungdommens Uddannelsesvejledning med henblik på at styrke rekrutteringen af elever.

 

3. Mindske frafaldet på uddannelserne

Der er igennem de senere år taget en række initiativer, som på sigt skal mindske frafaldet fra og fremme rekrutteringen til de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser.

 

§         Uddannelserne er gjort mere attraktive for de praktisk orienterede elever, for hvem skoleundervisning og alment-faglige krav kan være en barriere for at fuldføre uddannelsen. Konkret har det betydet:

 

-          at eleverne kan vælge lavere niveauer i de almene fag end normalniveauerne. Engelsk er blevet valgfrit pÃ¥ social- og sundhedshjælperuddannelsen,

-          at eleverne med tilslutning fra en arbejdsgiver har ret til at pÃ¥begynde social- og sundhedshjælperuddannelsen med en praktikperiode,

-          at eleverne kan optages pÃ¥ uddannelsen gennem en ansættelseskontrakt med en kommune.

 

§         I februar 2007 blev fremlagt et forslag til ny lov, der samler erhvervsuddannelserne, landbrugsuddannelserne og de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser under en fælles rammelov (L 173).   L 173 rummer en lang række initiativer, som har til hensigt at mindske frafaldet pÃ¥ uddannelserne. Det er blandt andet:

-          indførelse af mentorordninger og kontaktlærerordninger,

-          styrket kvalitetssikring og –udvikling,

-          efteruddannelse af lærere.   

 

 

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder