Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 143 (Alm. del):
I brev af 27.april 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 143:
"Hvordan vil ministeren forklare, at der tilsyneladende er ansøgere nok til alle social- og sundhedsuddannelserne, og at eksempelvis kommunerne ikke i alle tilfælde lever op til dimensioneringen?"
Svar:
Undervisningsministeriet undersøgte i 2006 forholdet mellem antallet af ansøgere, dimensioneringen af uddannelserne og antallet af optagne elever (tilgangen). Undersøgelsen viste følgende (se også bilag 1):
§ at der på landsplan var langt flere ansøgninger end antallet af dimensionerede uddannelsespladser på såvel social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og den pædagogiske grunduddannelse,
§ at der ikke på nogen af de tre uddannelser på landsplan var optaget elever svarende til dimensioneringen,
§ at der i 2005 var 1582 uddannelsespladser, som ikke blev besat. Sosu-skolen i København tegnede sig for mere end 2/3 af de ikke-besatte uddannelsespladser i 2005,
§ at der var store geografiske forskelle: nogle steder i landet optog skolerne elever svarende til dimensioneringen - enkelte skoler havde tilmed ventelister, mens der andre steder i landet var et gab mellem dimensionering og optag.
Forklaringen på gabet mellem dimensioneringen og antallet af optagne elever på de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser i udvalgte amter samt Københavns Kommune var hovedsageligt følgende tre forhold:
1. Kommunerne og amter stillede ikke det dimensionerede antal praktikpladser til rådighed for uddannelserne.
Kommunalbestyrelser og amtsråd skulle indtil 1. januar 2007 dimensionere antallet af praktikpladser svarende til behovet for færdiguddannede i amtet med tilhørende kommuner, og de daværende amtslige fællesbestyrelser, hvor kommuner og amter havde plads, forestod den samlede koordinering af dimensioneringen. Der var nogle steder i landet uenighed mellem enkelte kommuners og fællesbestyrelsernes vurdering af behovet for færdiguddannede. Dette afstedkom, at enkelte kommuner ikke stillede de praktikpladser til rådighed, som fællesbestyrelsen angav som den samlede dimensionering for amtet med tilhørende kommuner.
2. Ansøgere blev afvist, selvom de opfyldte adgangskravene til uddannelserne.
En række sosu-skoler havde skærpet kravene til ansøgernes alment-faglige niveau i form af 9. klasses afgangsprøver eller tilsvarende. Social- og sundhedsuddannelsesloven stiller alene krav om 1 Ã¥rs uddannelse eller arbejde efter undervisningspligtens ophør efter folkeskoleloven.Â
3. Det var vanskeligt at rekruttere det nødvendige antal elever.
I flere amter med tilhørende kommuner var det vanskeligt at rekruttere det nødvendige antal elever. Ifølge skolerne faldt en lang række ansøgere fra umiddelbart efter optagelse pÃ¥ uddannelsen. Det skyldtes blandt andet økonomiske forhold under uddannelsen. Der var desuden flere steder i landet et mis-match mellem elevernes bopæl og udbuddet af praktikpladser. F. eks. i KøbenhavnsomrÃ¥det kom eleverne typisk fra omrÃ¥der syd for København, mens praktikpladserne var nord for byen. Eleverne fandt den daglige transporttid for lang og faldt derfor fra uddannelsen.Â
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer
Bilag 1
Kilde: Amtsrådsforeningen 2002-2004, UVM og Uni-C i 2005.
Der foreligger ikke dimensioneringstal for PGU i 2002-2004.