Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 141 (Alm. del – bilag 314):

I brev af 23. april 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 141 :

" Spm. om Vil ministeren kommentere notat fra AErådet, jf. alm. del - bilag 314, herunder især følgende passage: 

 

"I det oplæg, som regeringen præsenterede i forbindelse med finanslovens vedtagelse, tales der godt nok om, at den nye flerårsaftale om erhvervsuddannelserne mv. medfører merbevillinger på ca. 270 mio.kr. i 2007 stigende til 475 mio.kr. i 2008 og 2009. Disse merbevillinger dækker dog for en dels vedkommende over genbrug af tidligere midler samt omprioriteringer – dvs. penge, som er sparet andre steder.

 

Som det fremgår af tabel 2, er det alene de 150 mio. kr. i 2007 og de 300 mio.kr. i 2008 og 2009, som er ”nye” penge.

 

Tabel 2. Økonomiske rammer for flerårsaftalen for erhvervsuddannelserne

Mio. 2007-kr.

2007

2008

2009

I alt

272

474

475

Omprioritering af eksisterende midler

6

58

59

Videreførelse af midler fra aftalen fra 2003-2006

116

116

116

Nye midler fra globaliseringspuljen

150

300

300

  Kilde: Som tabel 1

Selv værdien af de ”nye” penge på 150 mio. kr. i 2007 kan man sætte spørgsmålstegn ved. I en analyse af det oprindelige finanslovsforslag for 2007 påpegede Foreningen af Skoleledere ved de tekniske skoler og Interesseorganisationen for Handelsskolernes ledelser, at erhvervsskolerne måtte imødese en nedskæring i tilskuddet fra staten på 143 mio.kr. De besparelser, som de to organisationer regner sig frem til, blev ikke taget af bordet under finanslovsforhandlingerne – og er derfor fortsat gældende. Erhvervsskolernes opgørelse er gengivet i tabel 3.

Besparelserne på de 130 mio.kr. dækker over, at staten har reduceret taxametrene. Taxametrene er nedsat med henvisning til, at staten har fået øgede udgifter til den momskompensationsordning, som er indgået med skolerne. Derudover skyldes taxameterreduktionerne tilskyndelse til energispareforanstaltninger samt en effektiviseringsbesparelse på 2 pct. på bygningstaksterne.

Samtidig med, at erhvervsskolerne får tilført 150 mio. kr. fra globaliseringspuljen, som er målrettet til bedre kvalitet, skal skolerne altså aflevere 143 mio.kr. som følge af nedsatte taxametertilskud fra staten. Eller som de to foreninger formulerer det:

”Globaliseringspuljens 150 mio.kr. kommer derfor til at dække et hul i stedet for at give et løft”(side 4).

Tabel 3. Udvikling i statens tilskud til erhvervsskolerne i 2007, ekskl. midler fra globaliseringspuljen

 

Mio. kr.

2007

Pris/lønregulering i finanslovsforslaget

232

Forventede pris- og lønstigninger

-245

Besparelser som følge af nedsatte taxametre

-130

Tilskud fra staten, i alt ekskl. globaliseringsmidler

-143

Kilde: Foreningen af Skoleledere ved de tekniske skoler og Interesseorganisationen for Handelsskolernes ledelser, Forslag til finanslov 2007, september 2006"

 "

 

Svar:

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd anvender i notatet af 1. marts 2007 tal fra Foreningen af Skoleledere (FS), der ved offentliggørelsen af Finanslovsforslaget 2007 (FFL 2007) viste, at der er sparet 143 mio. kr. på erhvervsskolerne. FS argumenterede samtidig for, at de tilførte 150 mio. kr. til kvalitetssikring af erhvervsuddannelserne derfor kun lige dækker besparelsen.

 

I FS’s oprindelige økonominotat, der ligger bag disse tal, er der redegjort for dette, og her er den reelle besparelse på erhvervsskolerne opgjort til 130 mio. kr. De resterende 13 mio. kr., der påstås besparet, opstår, fordi FS har anvendt en anden pris- og lønregulering end den, som danner grundlag for Finansministeriets opregning af statens bevillinger for 2007.

 

Overordnet set er det i en diskussion af sådanne tal vigtigt at være opmærksom på, om der er tale om økonomien på erhvervsskolerne eller økonomien til erhvervsuddannelserne, idet der på erhvervsskolerne også afholdes arbejdsmarkedsuddannelser, åben uddannelse, hhx, htx og KVU-aktivitet.

 

FS’s besparelse på 130 mio. kr. refererer til besparelsen på erhvervsskolerne under ét, mens de 150 mio. kr., der er tilført i forbindelse med Velfærdsforliget, alene er givet til de erhvervsrettede ungdomsuddannelser, som kun er en del af erhvervsskolernes aktivitet.

 

For at vise det præcise billede af sektorens økonomi som følge af FL 2007 ville det derfor være mere retvisende, hvis Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Foreningen af Skoleledere tager ændringerne på alle uddannelsesområderne i forbindelse med Velfærdsforliget m.m. med.

 

Således påpegede FS også selv i notatet om finanslovforslaget, at der i forhold til de 130 mio. kr. på FFL 2007 var en række udeståender i form af fordelingen af flerårsaftalemidlerne til KVU svarende til 165 mio. kr., og at det på tidspunktet for notatet endnu var uafklaret, hvordan det endelige tilskud på EVE kom til at se ud. På ÆF blev der således tilført 30 mio. kr. til videreførelse af takstforhøjelsen i 2006 på EVE-området.

 

Det er således ikke den endelige Finanslov 2007, der ligger til grund for FS’s beregninger.

 

Værdien af Velfærdsforliget og den økonomiske flerårsaftale

Med Velfærdsforliget og flerårsaftalen for 2007 – 2009 tilføres erhvervsuddannelserne, som beskrevet i AE’s notat, nye penge. Den nye flerårsaftale ser således ud:

 

Mio. kr. 2007

2007

2008

2009

Fra globaliseringspuljen – til kvalitetssikring af de erhverhvsrettede ungdomsuddannelser (Nye penge)*

150

300

300

Videreførelse af eksisterende midler fra flerårsaftale 2003-2006

116

116

116

Omprioritering af eksisterende kvalitetsudviklingstilskud

6

58

59

Økonomisk ramme i Velfærdsaftalen - i alt

272

474

475

* Incl ca. 10 mio. kr. til modernisering af egu og målretning af produktionskoleforløb

 

Flerårsaftalen skal ses i forhold til de justeringer, der blev gennemført på erhverhvsuddannelserne på FL 2007:

 

Takstreguleringer FL 2007

Procent

Mio. kr.

(2007priser)

Moms

1

46

Bygningstaksterne

2

11,3

Nem-konto

0,07

3,3

 

Takstreguleringen på grund af merforbruget på momskompensationsordningen udgjorde 46 mio. kr., mens den resterende takstregulering på erhvervsuddannelserne i 2007 udgjorde ca. 15 mio. kr. 

 

Det er i forhold til disse tal de 150 mio. kr. i 2007 og 300 mio. kr. årligt i 2008 og 2009 bør ses, idet det er midler målrettet de erhvervsrettede ungdomsuddannelser – og ikke EVE og KVU, der hver især fik tilført midler til områderne som følge af Velfærdsaftalen.

 

Nettotilførelsen til de erhverhvsrettede ungdomsuddannelser er således:

 

Mio. kr. 2007 (2007 priser)

2007

2008

2009

Fra globaliseringspuljen – til kvalitetssikring af de erhvervsrettede ungdomsuddannelser  (Nye penge)

150

300

300

Effektiviseringskrav på FL 2007

15

15

15

Nettotilførelse FL 2007

135

285

285

 

Momskompensationsordningen samlet set

Ses på erhvervsskolernes økonomi under et er der ud af de 130 mio. kr., som FS mener, der er besparelser på erhvervsskolerne, kun 33 mio. kr., der er reelle effektiviseringer. Det gælder nedsættelse af bygningstaxameteret samt takstjusteringer som følge Nem-kontoordningen:

 

Mio. kr. 2007 (2007 priser)

2007

Momskompensationsordningen

97

Bygningstaxameter og Nem-konto

33

I alt – på erhvervsskolerne

130

 

Tilbage er 97 mio. kr., som er takstjusteringer, der er foretaget for at udligne det utilsigtede rammeløft, som skoler har fået som følge af momskompensationsordningen.

 

Ved indførelse af momskompensationsordningen blev taksterne sat ned med den andel af taksterne, der skønnedes at være moms. De penge blev flyttet til momskompensationsordningen. Det vil sige, at skolerne i stedet for at få udgifterne til moms dækket via taksterne uanset deres faktiske forbrug, nu får refunderet de faktiske udgifter til moms via momskompensationsordningen. Der er derfor ikke tale om en besparelse, da midlerne er forblevet i sektoren, men blot fordeles og udbetales på en anden måde.

 

Der har siden ordningens etablering været et betydeligt merforbrug på momskompensationsordningen, jf. tabellen nedenfor. Som følge heraf reducerede Undervisningsministeriet i 2006 taksterne med 0,7 pct. og oprettede en reserve til momsudgifter på 64 mio. kr. Dette til trods var der fortsat et merforbrug i 2006, om end det nu er reduceret til 66 mio. kr.

 

Regnskabstal (løbende priser)

2003

2004

2005

2006

Merforbrug momskompensationsordningen

( mio. kr. )

81

160

185

66

 

Det er skønnet, at ca. 40 mio. kr. årligt ud af merforbruget skyldes øget udlicitering. Merforbruget på ordningen til øget udlicitering var ønsket, mens merforbruget, der skyldes en for lille takstjustering, har givet skolerne under ét et utilsigtet rammeløft, idet de både får pengene via taxameteret og fra momskompensationsordningen, jf. ovenfor.

 

For at undgå dette utilsigtede rammeløft blev taksterne justeret yderligere på FL 2007 med 1 pct. svarende til 97 mio. kr. på institutioner for erhvervsrettet uddannelse. I reguleringen af taksterne i 2006 og igen i 2007 er der taget højde for, at sektoren ikke skal straffes for den øgede udlicitering.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder