TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samrådsspørgsmål AD af 23. marts 2007

Titel

”Hvilke konkrete initiativer har ministeren sat i værk for at kommunerne skulle leve op til deres forpligtelse vedrørende uddannelse af praktiklærere, siden aftalen blev truffet i 2002 incl. fuld finansiering af indsatsen? Ministeren bedes især redegøre for initiativer siden 2005, hvor den første undersøgelse blev lavet, og hvor kommunerne kun havde uddannet 25 pct. af det aftalte antal praktiklærere - og som altså kun er forøget med 10 pct. og dermed stadig langt under målet i dag?”

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ej nærmere defineret

Tid og sted

Tirsdag den 17. april 2007, kl. 14.00

Folketinget, værelse S-092

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Om tiltag pÃ¥ baggrund af aftalepunktet i kommuneaftalen for 2006.

1. Indledning

·        Kommunernes manglende uddannelse af praktiklærere som forudsat i aftalen fra 2002 har givet anledning til en række bestræbelser pÃ¥ at fÃ¥ aktiviteten op.

·        Da det i slutningen af 2005 kunne konstateres, at kommunerne ikke havde levet op til den forudsatte aktivitet, blev der i kommuneaftalen for 2006 optaget et aftalepunkt om øget mÃ¥lopfyldelse.

·        Af kommuneaftalen for 2006 fremgÃ¥r det, at der er enighed mellem regeringen og KL om at drøfte, hvorledes mÃ¥let om uddannelse af det i aftalen forudsatte antal praktiklærere nÃ¥s.

 

2. Om tiltag på baggrund af aftalepunktet i kommuneaftalen for 2006.

·        Jeg kan oplyse, at der har været følgende initiativer som opfølgning pÃ¥ aftalepunktet i kommuneaftalen for 2006:

·        Den 26. januar 2006 blev der afholdt et møde i KL med deltagelse af bl.a. Børne- og kulturchefforeningen, CVU-Rektorkollegiet, KL og Undervisningsministeriet. PÃ¥ mødet blev det besluttet:

1.     At KL i samarbejde med Undervisningsministeriet for at sikre øget aktivitet pÃ¥ praktiklæreruddannelsen, jf. aftalen mellem staten og KL, udarbejder et fælles brev til kommunerne (forvaltningscheferne) med en opfordring til at prioritere praktiklæreruddannelsen.

2.     At der afholdes et nyt møde med henblik pÃ¥ nærmere at drøfte/undersøge barrierer for brugen af praktiklæreruddannelsen. Det kan evt. vil give anledning til, at praktiklæreruddannelsen nyvurderes med hensyn til omfang, struktur mv.

·        Den 7. marts 2006 udsendte KL et brev til kommunaldirektørerne og børne- og kulturcheferne om behovet for uddannelse af flere praktiklærere. I brevet opfordrede KL og Undervisningsministeriet kommunerne til at prioritere praktiklæreruddannelsen som led i lærernes efteruddannelse, sÃ¥ grundlaget for øget kvalitet i praktikken i læreruddannelsen styrkes.

·        Den 20. juni 2006 blev der igen afholdt møde i KL, hvor bÃ¥de Børne- og kulturchefforeningen og CVU-Rektorkollegiet udtrykte fortrøstning til udviklingen i antallet af uddannede praktiklærere.

·        Imidlertid viste indberetningerne for aktiviteten til og med 3. kvartal 2006, at antallet af nyuddannede praktiklærere fortsat ikke levede op til forventningerne.

·        Den 17. november 2006 sendte Undervisningsministeriet et brev til KL, hvor ministeriet udbad sig KL’s kommentarer og synspunkter til sagen.

·        Den 6. december 2006 svarede KL, at KL er indstillet pÃ¥ at drøfte muligheden for en opfølgende henvendelse til kommunerne med henblik pÃ¥ at prioritere praktiklæreruddannelsen i efteruddannelsesindsatsen.

·        Undervisningsministeriet svarede den 20. december 2006 KL, at ministeriet i forbindelse med kommuneaftalen for 2008 har til hensigt at udarbejde en status i samarbejde med KL for opfyldelse af aftalepunktet i kommuneaftalen for 2006. I denne status vil indgÃ¥ institutionernes aktivitets­indberetninger for 1. kvartal 2007.

·        Jeg finder, at ovenstÃ¥ende detaljerede redegørelse viser, at der har været udfoldet ihærdige bestræbelser pÃ¥ – gennem drøftelser med KL og alle involverede interessenter – at fÃ¥ uddannet det forudsatte antal praktiklærere.

·        Disse bestræbelser har indtil nu ikke bÃ¥ret frugt, hvilket giver mig anledning til at gøre de overvejelser og tiltag, som jeg har redegjort for i min besvarelse af foregÃ¥ende spørgsmÃ¥l (spørgsmÃ¥l AC).