TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Samrådsspørgsmål AC af 23. marts 2007 |
Titel |
â€Hvordan vil ministeren sikre, at kommunerne uddanner det aftalte antal praktiklærere, og hvor kommunerne kun har uddannet 35 pct.?†|
MÃ¥lgruppe |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Arrangør |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Taletid |
Ej nærmere defineret |
Tid og sted |
Disposition
1. Indledning
2. Om initiativer, der skal sikre, at kommunerne lever op til aftalen.
· Aftalen mellem den tidligere regering og kommunerne om uddannelse af praktiklærere er ikke blevet indfriet. Det er korrekt, at målopfyldelsen ved udgangen af 2006 kunne opgøres til knap 35 pct. af det forudsatte aktivitet. Ca. 420 uddannede praktiklærere – mod forudsat 1232.
· Jeg har ikke præcise tal for aktiviteten for 1. kvartal 2007 endnu, men de foreløbige data tyder på, at der ikke er tegn på en mærkbar forbedring af situationen.
· Ansvaret for, at aftalen ikke er blevet efterlevet, er kommunernes. De har via bloktilskuddet fået 32,3 mio. kr. til og med 2005 – og fra 2006 og frem hvert år 3,3 mio. kr.
· Desværre har en bloktilskudskompensation i denne sag vist sig uegnet til at sikre den forudsatte aktivitet.
· Det har vi taget ved lære af.
· De 230 mio. kr., der samlet er stillet til rÃ¥dighed for kommunerne til efteruddannelse af folkeskolelærere i skolens centrale fag, til uddannelse af én læsevejleder pr. folkeskole og til lederuddannelse af skoleledere, er â€malet rødeâ€.
· Det betyder, at kommunerne kun får andel i de statslige penge, når der er fremlagt dokumentation for, at aktiviteten er gennemført. Ikke én krone gives til kommunerne uden, at vi har sikkerhed for, at pengene bruges på formålet.
· I min besvarelse af det følgende samrådsspørgsmål (AD), vil det fremgå, at der har været talrige forsøg på gennem dialog med KL at få aftalen efterlevet som forudsat.
· Vi vil gøre status på sagen i forbindelse med kommuneforhandlingerne for 2008. Her må det seriøst overvejes, hvordan vi får sagen afsluttet.
· Noget tyder på, at det ikke nytter år efter år at forfølge et efterslæb, der skulle være indfriet ved udgangen af 2005. Der er måske behov for, at vi sætter nogle andre mål, som der så er sikkerhed for, at kommunerne vil indfri.
· En styrkelse af læreruddannelsens praktik er stadig aktuel og yderst relevant.
· Den ny læreruddannelse fastlægger et nyt grundlag for praktikken med bl.a. bedømmelse af alle praktikker og en nybeskrivelse af praktikkens progression gennem studieårene.
· Læreruddannelsesinstitutionerne efterlyser nu helt konkret, at praktiklærerne på praktikskolerne får mulighed for at få et kortere kursus arrangeret af læreruddannelsesinstitutionerne – et kursus, hvor indholdet er det nye grundlag for praktikken og det forpligtende samarbejde praktikskole og læreruddannelsesinstitution imellem.
· En overvejelse kunne være at få konverteret den kommunale skyldighed til en aftale om, at kommunerne erklærer sig villige til, at praktiklærere fra alle de mange praktikskoler får tid og mulighed for at gennemgå et kort kursusforløb på læreruddannelsesinstitutionerne for at få praktikken i den ny læreruddannelse godt fra start.
· Jeg er dog helt åben over for andre gode forslag til, hvordan vi får aktivitet for de afsatte midler til styrket praktik gennem kompetenceudvikling af praktikvejlederne.