TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samrådsspørgsmål AC af 23. marts 2007

Titel

”Hvordan vil ministeren sikre, at kommunerne uddanner det aftalte antal praktiklærere, og hvor kommunerne kun har uddannet 35 pct.?”

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ej nærmere defineret

Tid og sted

Tirsdag den 17. april 2007, kl. 14.00

Folketinget, værelse S-092

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Om initiativer, der skal sikre, at kommunerne lever op til aftalen.

 

1. Indledning

·        Aftalen mellem den tidligere regering og kommunerne om uddannelse af praktiklærere er ikke blevet indfriet. Det er korrekt, at mÃ¥lopfyldelsen ved udgangen af 2006 kunne opgøres til knap 35 pct. af det forudsatte aktivitet. Ca. 420 uddannede praktiklærere – mod forudsat 1232.

·        Jeg har ikke præcise tal for aktiviteten for 1. kvartal 2007 endnu, men de foreløbige data tyder pÃ¥, at der ikke er tegn pÃ¥ en mærkbar forbedring af situationen.

·        Ansvaret for, at aftalen ikke er blevet efterlevet, er kommunernes. De har via bloktilskuddet fÃ¥et 32,3 mio. kr. til og med 2005 – og fra 2006 og frem hvert Ã¥r 3,3 mio. kr.

·        Desværre har en bloktilskudskompensation i denne sag vist sig uegnet til at sikre den forudsatte aktivitet.

·        Det har vi taget ved lære af.

·        De 230 mio. kr., der samlet er stillet til rÃ¥dighed for kommunerne til efteruddannelse af folkeskolelærere i skolens centrale fag, til uddannelse af én læsevejleder pr. folkeskole og til lederuddannelse af skoleledere, er ”malet røde”.

·        Det betyder, at kommunerne kun fÃ¥r andel i de statslige penge, nÃ¥r der er fremlagt dokumentation for, at aktiviteten er gennemført. Ikke én krone gives til kommunerne uden, at vi har sikkerhed for, at pengene bruges pÃ¥ formÃ¥let.

 

 

 

2. Om initiativer, der skal sikre, at kommunerne lever op til aftalen.

·        I min besvarelse af det følgende samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l (AD), vil det fremgÃ¥, at der har været talrige forsøg pÃ¥ gennem dialog med KL at fÃ¥ aftalen efterlevet som forudsat.

·        Vi vil gøre status pÃ¥ sagen i forbindelse med kommuneforhandlingerne for 2008. Her mÃ¥ det seriøst overvejes, hvordan vi fÃ¥r sagen afsluttet.

·        Noget tyder pÃ¥, at det ikke nytter Ã¥r efter Ã¥r at forfølge et efterslæb, der skulle være indfriet ved udgangen af 2005. Der er mÃ¥ske behov for, at vi sætter nogle andre mÃ¥l, som der sÃ¥ er sikkerhed for, at kommunerne vil indfri.

·        En styrkelse af læreruddannelsens praktik er stadig aktuel og yderst relevant.

·        Den ny læreruddannelse fastlægger et nyt grundlag for praktikken med bl.a. bedømmelse af alle praktikker og en nybeskrivelse af praktikkens progression gennem studieÃ¥rene.

·        Læreruddannelsesinstitutionerne efterlyser nu helt konkret, at praktiklærerne pÃ¥ praktikskolerne fÃ¥r mulighed for at fÃ¥ et kortere kursus arrangeret af læreruddannelsesinstitutionerne – et kursus, hvor indholdet er det nye grundlag for praktikken og det forpligtende samarbejde praktikskole og læreruddannelsesinstitution imellem.

·        En overvejelse kunne være at fÃ¥ konverteret den kommunale skyldighed til en aftale om, at kommunerne erklærer sig villige til, at praktiklærere fra alle de mange praktikskoler fÃ¥r tid og mulighed for at gennemgÃ¥ et kort kursusforløb pÃ¥ læreruddannelsesinstitutionerne for at fÃ¥ praktikken i den ny læreruddannelse godt fra start.

·        Jeg er dog helt Ã¥ben over for andre gode forslag til, hvordan vi fÃ¥r aktivitet for de afsatte midler til styrket praktik gennem kompetenceudvikling af praktikvejlederne.