TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samrådsspørgsmål AB af 23. marts 2007

Titel

”Hvordan vil ministeren sikre de økonomiske vilkår for læreruddannelsen, så kvalitetsløftet i den nye læreruddannelse kan blive indfriet?”

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ej nærmere defineret

Tid og sted

Tirsdag den 17. april 2007, kl. 14.00

Folketinget, værelse S-092

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Midler til efteruddannelse af seminarielærere

3.      Midler til professionshøjskolerne

 

 

1. Indledning

·        Kvalitetsløftet i den nye læreruddannelse er ikke kun et spørgsmÃ¥l om at tilføre yderligere økonomi. Uddannelsens kvalitet styrkes bl.a. ved

-         færre og større linjefag,

-         adgangskrav til linjefag,

-         aldersspecialisering af dansk og matematik,

-         en styrkelse af naturfagene,

-         bedre sammenhæng mellem de pædagogiske fagomrÃ¥der, linjefag og praktik,

-         opstramning af deltagelsespligt og mødepligt pÃ¥ 1. Ã¥rgang og

-         opstramning med hensyn til bedømmelse af praktikken.

·        Udover det indholdsmæssige kvalitetsløft af læreruddannelsen, er det afgørende bÃ¥de for læreruddannelsesinstitutionerne og for samfundet, at frafaldet blandt de studerende nedbringes. Bl.a. reformens krav om indgangsforudsætninger for optagelse pÃ¥ linjefag og de nye muligheder for specialisering og fordybelse lægger op til et mere ensartet undervisningsniveau, hvor dygtige studerende fastholdes i uddannelsen gennem vedvarende udfordringer.

·        Vil reformen af læreruddannelsen indebære, at flere studerende gennemfører uddannelsen, vil det i sig selv gavne den økonomiske situation pÃ¥ læreruddannelsen betragteligt. Det koster institutionerne dyrt, hvis frafaldet er stort.

·        NÃ¥r det er sagt – er der i øvrigt afsat betydelige økonomiske midler til sikring af en vellykket start for reformen og et vedvarende højt undervisningsniveau i alle fag.


2. Midler til efteruddannelse af seminarielærere

·        Der er i Aftalen om udmøntning af globaliseringsmidlerne (under punkt 5.2.1) afsat 70 mio. kr. til efteruddannelse af underviserne pÃ¥ lærer- og pædagogseminarierne i perioden 2007 – 2009.

·        Af de 70 mio. kr. er der afsat 40 mio. kr. til efteruddannelse af undervisere pÃ¥ lærerseminarierne.

·        Midlerne er afsat med henblik pÃ¥ at understøtte reformen af læreruddannelsen og at sikre undervisning pÃ¥ højest mulige niveau.

 

 

3. Midler til professionshøjskolerne

·        I forbindelse med globaliseringsmidlerne er der (under punkt 5.4.1) desuden i perioden 2007 – 2009 afsat 200 mio. kr. til at styrke kvaliteten af uddannelserne pÃ¥ professionshøjskolerne.

·        Det overordnede mÃ¥l med midlerne er at sikre, at flere studerende pÃ¥begynder og fuldfører en mellemlang videregÃ¥ende uddannelse.

·        Dannelsen af professionshøjskolerne indebærer, at der etableres institutioner, der har sÃ¥dan et volumen og studentergrundlag, at de kan gennemføre læreruddannelser i hele deres faglige bredde og pÃ¥ det højeste kvalitative niveau.

·        Ved at samle læreruddannelsesinstitutioner og andre professionsbacheloruddannelser i nye stærke professionshøjskoler, skabes et større fagligt miljø med en bred regional dækning og et mere robust udbud. Mange læreruddannelsesinstitutioner er i dag økonomisk sÃ¥rbare over for udsving i aktivitet og bevillinger, da de er smÃ¥ og fagligt smalle. En professionshøjskole vil have en langt større økonomisk basis, der kan tÃ¥le udsving i optaget.

·        Dannelsen af professionshøjskolerne vil i øvrigt bidrage til, at der er tilstrækkeligt stærke lærerkræfter til at leve op til kvalitetsløftet i bl.a. læreruddannelsen.