TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Samrådsspørgsmål AB af 23. marts 2007 |
Titel |
â€Hvordan vil ministeren sikre de økonomiske vilkÃ¥r for læreruddannelsen, sÃ¥ kvalitetsløftet i den nye læreruddannelse kan blive indfriet?†|
MÃ¥lgruppe |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Arrangør |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Taletid |
Ej nærmere defineret |
Tid og sted |
Disposition
1. Indledning
2. Midler til efteruddannelse af seminarielærere
3. Midler til professionshøjskolerne
· Kvalitetsløftet i den nye læreruddannelse er ikke kun et spørgsmål om at tilføre yderligere økonomi. Uddannelsens kvalitet styrkes bl.a. ved
- færre og større linjefag,
- adgangskrav til linjefag,
- aldersspecialisering af dansk og matematik,
- en styrkelse af naturfagene,
- bedre sammenhæng mellem de pædagogiske fagområder, linjefag og praktik,
- opstramning af deltagelsespligt og mødepligt på 1. årgang og
- opstramning med hensyn til bedømmelse af praktikken.
· Udover det indholdsmæssige kvalitetsløft af læreruddannelsen, er det afgørende både for læreruddannelsesinstitutionerne og for samfundet, at frafaldet blandt de studerende nedbringes. Bl.a. reformens krav om indgangsforudsætninger for optagelse på linjefag og de nye muligheder for specialisering og fordybelse lægger op til et mere ensartet undervisningsniveau, hvor dygtige studerende fastholdes i uddannelsen gennem vedvarende udfordringer.
· Vil reformen af læreruddannelsen indebære, at flere studerende gennemfører uddannelsen, vil det i sig selv gavne den økonomiske situation på læreruddannelsen betragteligt. Det koster institutionerne dyrt, hvis frafaldet er stort.
· Når det er sagt – er der i øvrigt afsat betydelige økonomiske midler til sikring af en vellykket start for reformen og et vedvarende højt undervisningsniveau i alle fag.
· Der er i Aftalen om udmøntning af globaliseringsmidlerne (under punkt 5.2.1) afsat 70 mio. kr. til efteruddannelse af underviserne på lærer- og pædagogseminarierne i perioden 2007 – 2009.
· Af de 70 mio. kr. er der afsat 40 mio. kr. til efteruddannelse af undervisere på lærerseminarierne.
· Midlerne er afsat med henblik på at understøtte reformen af læreruddannelsen og at sikre undervisning på højest mulige niveau.
· I forbindelse med globaliseringsmidlerne er der (under punkt 5.4.1) desuden i perioden 2007 – 2009 afsat 200 mio. kr. til at styrke kvaliteten af uddannelserne på professionshøjskolerne.
· Det overordnede mål med midlerne er at sikre, at flere studerende påbegynder og fuldfører en mellemlang videregående uddannelse.
· Dannelsen af professionshøjskolerne indebærer, at der etableres institutioner, der har sådan et volumen og studentergrundlag, at de kan gennemføre læreruddannelser i hele deres faglige bredde og på det højeste kvalitative niveau.
· Ved at samle læreruddannelsesinstitutioner og andre professionsbacheloruddannelser i nye stærke professionshøjskoler, skabes et større fagligt miljø med en bred regional dækning og et mere robust udbud. Mange læreruddannelsesinstitutioner er i dag økonomisk sårbare over for udsving i aktivitet og bevillinger, da de er små og fagligt smalle. En professionshøjskole vil have en langt større økonomisk basis, der kan tåle udsving i optaget.
· Dannelsen af professionshøjskolerne vil i øvrigt bidrage til, at der er tilstrækkeligt stærke lærerkræfter til at leve op til kvalitetsløftet i bl.a. læreruddannelsen.