TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Samrådsspørgsmål AA af 23. marts 2007 |
Titel |
â€Hvordan vil ministeren genskabe respekten om folkeskolen og lærerrollen, sÃ¥ det igen bliver attraktivt for unge at søge læreruddannelsen?†|
MÃ¥lgruppe |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Arrangør |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Taletid |
Ej nærmere defineret |
Tid og sted |
· Jeg har meget stor respekt for lærerne og for deres arbejde. Lærerne har en af de vigtigste opgaver i vores samfund. Af samme grund samler jeg på gode historier om lærerarbejdet. De er tilmed ikke svære at finde. Der er der masser af dem.
· Vi skal sætte fokus på skolernes kvaliteter og på den gode praksis, der allerede findes. Jeg har sagt det før – vi behøver ikke opfinde den gode skole. Den er midt i blandt os. Jeg møder og læser om gode eksempler på masser af skoler rundt i hele landet, og de bæres frem af engagerede lærere og skoleledere. Dem skal vi fremhæve, påskønne og lære af.
· Hver måned sætter jeg sammen med Danmarks Lærerforening – med kåringen af månedens skole – fokus på en af de mange skoler, der gør et rigtig godt stykke arbejde. Vi sætter samtidig fokus på hvordan arbejdet med og i den gode skole kan gribes mangfoldigt an.
· Den første i rækken af mÃ¥nedens skoler er Hjortespring Skole med projektet â€Tidlig indsigt, tidlig indsatsâ€, hvor det siden Ã¥r 2000 er lykkedes skolen fordoble antallet af sikre og hurtige læsere i 1. klasse – fra 46 procent til 88 procent.
· Og den 27. i denne måned vil den næste i rækken af månedens skoler blive præsenteret.
· Med de gode historier fra skolens verden skal vi støtte lærerne i det, de gør, så der kan komme til at stå den respekt om lærerarbejdet, som det fortjener. Påskønnelse skaber arbejdsglæde hos lærerne, og arbejdsglæde skaber kvalitet i arbejdet. Disse gode cirkler skal vi understøtte.
· Lærerne skal have de bedste muligheder for at profilere sig selv som de eksperter, de er. Det kræver tydelighed og dokumentation.
· Dokumentation, systematik og skriftlighed er nøgleord i arbejdet med at styrke faglighed. Det er også nøgleord, når det drejer sig om at skabe og bevare omverdenens tillid til skolen.
· I regeringen arbejder vi målrettet på, at folkeskolen kommer til at høre blandt verdens bedste skolesystemer.
· I det arbejde giver vi skolerne nogle redskaber – redskaber, som også vil synliggøre over for omverdenen, hvordan lærerne professionelt og målrettet arbejder på at give eleverne de faglige udfordringer, de har brug for. Det drejer sig bl.a. om:
- Fagspecifikke inspirationsmaterialer, der kan synliggøre og kvalificere folkeskolens løbende evaluering.
- De nye obligatoriske test.
- Offentliggørelse at landsresultaterne af de nationale test, så omverdenen kan sikre sig, at udviklingen inden for de testede områder overordnet set går i den rigtige retning.
- De skriftlige elevplaner, der er nu er ved at blive indført. Også elevplanerne vil være med til at synliggøre lærernes arbejde. I dette tilfælde med særlig fokus på resultaterne af undervisningen i forhold til den enkelte elev og på, hvordan der følges op på resultaterne.
- Indførelsen af obligatoriske afgangsprøver i næsten alle skolefag. Afgangsprøverne vil gøre det klart, i hvilket omfang det lykkes at give alle elever en fagligt udbytterig skolegang.
· Med krav om dokumentation og tydelighed får lærerne mulighed for at synliggøre deres professionelle kompetence. De vil i højere grad kunne sætte ord på, hvad de udretter og opnår i kraft af deres lærerfaglighed.
· Når tilliden til folkeskolen hviler på et sikkert og veldokumenteret fundament, får lærerne den nødvendige ro og respekt om deres arbejde.
· Respekt om folkeskolen og lærergerningen skabes også ved at lærere oplever at have nogle fornuftige og fleksible rammer at virke inden for. Regeringen vil fastholde arbejdsmarkedets parter på, at de har et ansvar for, at lærernes arbejdstid og aflønning indrettes på en måde, så motivation og arbejdsglæde fremmes i folkeskolen.
· Det skal være muligt at gøre en ekstra indsats og fagligt dygtige lærere skal påskønnes.