TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samrådsspørgsmål AA af 23. marts 2007

Titel

”Hvordan vil ministeren genskabe respekten om folkeskolen og lærerrollen, så det igen bliver attraktivt for unge at søge læreruddannelsen?”

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ej nærmere defineret

Tid og sted

Tirsdag den 17. april 2007, kl. 14.00

Folketinget, værelse S-092

 


Om regeringens initiativer til at skabe respekt om folkeskolen og lærergerningen

·        Jeg har meget stor respekt for lærerne og for deres arbejde. Lærerne har en af de vigtigste opgaver i vores samfund. Af samme grund samler jeg pÃ¥ gode historier om lærerarbejdet. De er tilmed ikke svære at finde. Der er der masser af dem.

·        Vi skal sætte fokus pÃ¥ skolernes kvaliteter og pÃ¥ den gode praksis, der allerede findes. Jeg har sagt det før – vi behøver ikke opfinde den gode skole. Den er midt i blandt os. Jeg møder og læser om gode eksempler pÃ¥ masser af skoler rundt i hele landet, og de bæres frem af engagerede lærere og skoleledere. Dem skal vi fremhæve, pÃ¥skønne og lære af.

·        Hver mÃ¥ned sætter jeg sammen med Danmarks Lærerforening – med kÃ¥ringen af mÃ¥nedens skole – fokus pÃ¥ en af de mange skoler, der gør et rigtig godt stykke arbejde. Vi sætter samtidig fokus pÃ¥ hvordan arbejdet med og i den gode skole kan gribes mangfoldigt an.

·        Den første i rækken af mÃ¥nedens skoler er Hjortespring Skole med projektet ”Tidlig indsigt, tidlig indsats”, hvor det siden Ã¥r 2000 er lykkedes skolen fordoble antallet af sikre og hurtige læsere i 1. klasse – fra 46 procent til 88 procent.

·        Og den 27. i denne mÃ¥ned vil den næste i rækken af mÃ¥nedens skoler blive præsenteret.

·        Med de gode historier fra skolens verden skal vi støtte lærerne i det, de gør, sÃ¥ der kan komme til at stÃ¥ den respekt om lærerarbejdet, som det fortjener. PÃ¥skønnelse skaber arbejdsglæde hos lærerne, og arbejdsglæde skaber kvalitet i arbejdet. Disse gode cirkler skal vi understøtte.

·        Lærerne skal have de bedste muligheder for at profilere sig selv som de eksperter, de er. Det kræver tydelighed og dokumentation.

·        Dokumentation, systematik og skriftlighed er nøgleord i arbejdet med at styrke faglighed. Det er ogsÃ¥ nøgleord, nÃ¥r det drejer sig om at skabe og bevare omverdenens tillid til skolen.

 

 

 

 

·        I regeringen arbejder vi mÃ¥lrettet pÃ¥, at folkeskolen kommer til at høre blandt verdens bedste skolesystemer.

·        I det arbejde giver vi skolerne nogle redskaber – redskaber, som ogsÃ¥ vil synliggøre over for omverdenen, hvordan lærerne professionelt og mÃ¥lrettet arbejder pÃ¥ at give eleverne de faglige udfordringer, de har brug for. Det drejer sig bl.a. om:

-         Fagspecifikke inspirationsmaterialer, der kan synliggøre og kvalificere folkeskolens løbende evaluering.

-         De nye obligatoriske test.

-         Offentliggørelse at landsresultaterne af de nationale test, sÃ¥ omverdenen kan sikre sig, at udviklingen inden for de testede omrÃ¥der overordnet set gÃ¥r i den rigtige retning.

-         De skriftlige elevplaner, der er nu er ved at blive indført. OgsÃ¥ elevplanerne vil være med til at synliggøre lærernes arbejde. I dette tilfælde med særlig fokus pÃ¥ resultaterne af undervisningen i forhold til den enkelte elev og pÃ¥, hvordan der følges op pÃ¥ resultaterne.

-         Indførelsen af obligatoriske afgangsprøver i næsten alle skolefag. Afgangsprøverne vil gøre det klart, i hvilket omfang det lykkes at give alle elever en fagligt udbytterig skolegang.

·        Med krav om dokumentation og tydelighed fÃ¥r lærerne mulighed for at synliggøre deres professionelle kompetence. De vil i højere grad kunne sætte ord pÃ¥, hvad de udretter og opnÃ¥r i kraft af deres lærerfaglighed.

·        NÃ¥r tilliden til folkeskolen hviler pÃ¥ et sikkert og veldokumenteret fundament, fÃ¥r lærerne den nødvendige ro og respekt om deres arbejde.

·        Respekt om folkeskolen og lærergerningen skabes ogsÃ¥ ved at lærere oplever at have nogle fornuftige og fleksible rammer at virke inden for. Regeringen vil fastholde arbejdsmarkedets parter pÃ¥, at de har et ansvar for, at lærernes arbejdstid og aflønning indrettes pÃ¥ en mÃ¥de, sÃ¥ motivation og arbejdsglæde fremmes i folkeskolen.

·        Det skal være muligt at gøre en ekstra indsats og fagligt dygtige lærere skal pÃ¥skønnes.