TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samrådsspørgsmål Å af 23. marts 2007

Titel

”Hvordan vil ministeren gøre læreruddannelsen mere attraktiv, så flere unge søger læreruddannelsen?”

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ej nærmere defineret

Tid og sted

Tirsdag den 17. april 2007, kl. 14.00

Folketinget, værelse S-092

 


Disposition

1.      Indledning – en længe ventet reform af læreruddannelsen

2.      Reformen skal have lov at virke

3.      Reformens styrker skal fremhæves

 

 

 

1. Indledning – en længe ventet reform af læreruddannelsen

·        Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og De Radikale indgik sidste forÃ¥r forlig om en reform af læreruddannelsen – en reform som styrker kvaliteten i uddannelsen pÃ¥ mange punkter.

·        Reformen har længe været tiltrængt.

·        I 2003 fik vi med Danmarks Evalueringsinstituts evaluering af læreruddannelsen en række konkrete anbefalinger til forbedringer af uddannelsen. Evalueringsinstituttet anbefalede bl.a.

-         færre linjefag,

-         styrket samarbejde mellem linjefag, pædagogiske fag og praktik og

-         klarere ansvarsfordeling ved bedømmelse af praktik.

·        Disse anbefalinger har forligspartierne fulgt.

·        Vi har ogsÃ¥ fulgt anbefalinger – om bl.a. aldersspecialisering – fra en række ekspertudvalg. Og vi har lyttet til de studerende, til rektorerne og til de andre mange interessenter og eksperter.

·        Enighed om det bedst mulige udgangspunkt for en ny læreruddannelse har været længe undervejs. Og først de studerende, der pÃ¥begynder læreruddannelsen til sommer, vil fÃ¥ gavn af den nye uddannelse.

·        Det forekommer mig helt naturligt, at der ikke allerede pÃ¥ nuværende tidspunkt – før den nye uddannelse overhovedet er kommet fra start – kan spores ændringer i de unges søgning til uddannelsen.

 

2. Læreruddannelsesreformen skal have lov at virke

·        Som nævnt fÃ¥r den nye læreruddannelse virkning for studerende, der starter pÃ¥ læreruddannelsen til sommer.

·        Jeg mener, at vores bestræbelser i forligskredsen har ført til et godt resultat, som nu skal have lov at virke.

·        Det indgÃ¥r i forliget om den nye læreruddannelse, at der etableres et evalueringsprogram, der sikrer, at forligskredsen kan vurdere den nye uddannelses mÃ¥lopfyldelse. Efter startskuddet for den nye uddannelse til sommer, vil der blive nedsat en følgegruppe, der skal overvÃ¥ge reformens virkninger.

·        Vi vil følge den nye uddannelse tæt. Viser det sig, at der er noget, der kan gøres endnu bedre, retter vi op pÃ¥ det.


3. Reformens styrker skal fremhæves

 

·        Med reformen af læreruddannelsen forventer vi i forligskredsen, at der er skabt et grundlag for en attraktiv uddannelse. Nu gælder det om at markedsføre den styrkede uddannelse.

·        Jeg har tidligere pÃ¥ Ã¥ret givet tilsagn til seminarierektorerne om økonomisk støtte til en startkampagne for læreruddannelsen.

·        I samarbejde med Integrationsministeriet er der iværksat en kampagne for at fÃ¥ flere to-sprogede til at søge ind pÃ¥ læreruddannelsen. Den kampagne kører allerede.

·        Undervisningsministeriet har iværksat en undersøgelse af, hvad der er afgørende for de unges valg af uddannelse. Resultatet af undersøgelsen er lige pÃ¥ trapperne. Større viden om, hvad der præger uddannelsesvalget hos de unge mest – om det er information pÃ¥ nettet, studievejledning eller personlige erfaringer, f.eks. gennem brobygningsforløb – giver os redskaber til at informere mere mÃ¥lrettet og effektivt.

·        Endelig skal det gentages, at UNI-C er i gang med at udarbejde en lærerprognose, som vi er blevet lovet her i forÃ¥ret. Den vil fortælle, hvor bekymrede vi egentlig skal være over de seneste Ã¥rs fald i søgningen til læreruddannelsen.

·        Vi skal huske, at det afgørende ikke er at lukke mange ind pÃ¥ læreruddannelsen. Det afgørende er, at vi fÃ¥r mange af de rigtige igennem uddannelsen. De uddannede lærere skal være specialister i undervisning i deres linjefag. Jeg hÃ¥ber, at de nye relevante adgangskrav til linjefag sammen med færre og større linjefag og det øvrige kvalitetsløft i uddannelsen vil føre til, at flere dygtige unge optages pÃ¥ uddannelsen, og at frafaldet mindskes. Det vil ogsÃ¥ styrke folkeskolen og uddannelsens omdømme.