TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Samrådsspørgsmål Å af 23. marts 2007 |
Titel |
â€Hvordan vil ministeren gøre læreruddannelsen mere attraktiv, sÃ¥ flere unge søger læreruddannelsen?†|
MÃ¥lgruppe |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Arrangør |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Taletid |
Ej nærmere defineret |
Tid og sted |
Disposition
1. Indledning – en længe ventet reform af læreruddannelsen
2. Reformen skal have lov at virke
3. Reformens styrker skal fremhæves
· Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og De Radikale indgik sidste forår forlig om en reform af læreruddannelsen – en reform som styrker kvaliteten i uddannelsen på mange punkter.
· Reformen har længe været tiltrængt.
· I 2003 fik vi med Danmarks Evalueringsinstituts evaluering af læreruddannelsen en række konkrete anbefalinger til forbedringer af uddannelsen. Evalueringsinstituttet anbefalede bl.a.
- færre linjefag,
- styrket samarbejde mellem linjefag, pædagogiske fag og praktik og
- klarere ansvarsfordeling ved bedømmelse af praktik.
· Disse anbefalinger har forligspartierne fulgt.
· Vi har også fulgt anbefalinger – om bl.a. aldersspecialisering – fra en række ekspertudvalg. Og vi har lyttet til de studerende, til rektorerne og til de andre mange interessenter og eksperter.
· Enighed om det bedst mulige udgangspunkt for en ny læreruddannelse har været længe undervejs. Og først de studerende, der påbegynder læreruddannelsen til sommer, vil få gavn af den nye uddannelse.
· Det forekommer mig helt naturligt, at der ikke allerede på nuværende tidspunkt – før den nye uddannelse overhovedet er kommet fra start – kan spores ændringer i de unges søgning til uddannelsen.
· Som nævnt får den nye læreruddannelse virkning for studerende, der starter på læreruddannelsen til sommer.
· Jeg mener, at vores bestræbelser i forligskredsen har ført til et godt resultat, som nu skal have lov at virke.
· Det indgår i forliget om den nye læreruddannelse, at der etableres et evalueringsprogram, der sikrer, at forligskredsen kan vurdere den nye uddannelses målopfyldelse. Efter startskuddet for den nye uddannelse til sommer, vil der blive nedsat en følgegruppe, der skal overvåge reformens virkninger.
· Vi vil følge den nye uddannelse tæt. Viser det sig, at der er noget, der kan gøres endnu bedre, retter vi op på det.
· Med reformen af læreruddannelsen forventer vi i forligskredsen, at der er skabt et grundlag for en attraktiv uddannelse. Nu gælder det om at markedsføre den styrkede uddannelse.
· Jeg har tidligere på året givet tilsagn til seminarierektorerne om økonomisk støtte til en startkampagne for læreruddannelsen.
· I samarbejde med Integrationsministeriet er der iværksat en kampagne for at få flere to-sprogede til at søge ind på læreruddannelsen. Den kampagne kører allerede.
· Undervisningsministeriet har iværksat en undersøgelse af, hvad der er afgørende for de unges valg af uddannelse. Resultatet af undersøgelsen er lige på trapperne. Større viden om, hvad der præger uddannelsesvalget hos de unge mest – om det er information på nettet, studievejledning eller personlige erfaringer, f.eks. gennem brobygningsforløb – giver os redskaber til at informere mere målrettet og effektivt.
· Endelig skal det gentages, at UNI-C er i gang med at udarbejde en lærerprognose, som vi er blevet lovet her i foråret. Den vil fortælle, hvor bekymrede vi egentlig skal være over de seneste års fald i søgningen til læreruddannelsen.
· Vi skal huske, at det afgørende ikke er at lukke mange ind på læreruddannelsen. Det afgørende er, at vi får mange af de rigtige igennem uddannelsen. De uddannede lærere skal være specialister i undervisning i deres linjefag. Jeg håber, at de nye relevante adgangskrav til linjefag sammen med færre og større linjefag og det øvrige kvalitetsløft i uddannelsen vil føre til, at flere dygtige unge optages på uddannelsen, og at frafaldet mindskes. Det vil også styrke folkeskolen og uddannelsens omdømme.