TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Samrådsspørgsmål Ø af 23. marts 2007 |
Titel |
â€Hvilke grunde kan ministeren oplyse om denne udvikling?†|
MÃ¥lgruppe |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Arrangør |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Taletid |
Ej nærmere defineret |
Tid og sted |
Disposition
1. Indledning
2. Om grunde til udviklingen i søgning
3. Om grunde til udviklingen i frafald i læreruddannelsen
· Spørgsmålet er i det væsentlige besvaret i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål Æ, som jeg kan henvise til.
· Jeg vil her nøjes med nogle enkelte mere generelle bemærkninger
- om søgemønsteret ved valg af uddannelse, og
- om årsager til frafald i læreruddannelsen.
· Antallet af ansøgere til alle videregående uddannelser er i perioden 2001-2006 faldet fra godt 60.000 til knap 57.000.
· Generelt har ansøgertallet til de videregående uddannelser fulgt udviklingen i ungdomsårgangene.
· Søgemønstret til de enkelte videregående uddannelser veksler over årene.
· Til socialrådgiver- og sygeplejerskeuddannelserne er der over årene 2001-2006 en stigning i antallet af ansøgere.
· I samme periode har været et fald i ansøgningerne til lærer- og pædagoguddannelserne på ca. 3.000, hvilket stort set svarer til den samlede nedgang i ansøgertallet over de betragtede år.
· Det kan ikke udelukkes, at de seneste års reformplaner og diskussionerne herom kan have haft en indvirkning på søgningen til netop lærer- og pædagoguddannelserne.
· Men nu er reformerne gennemført, og de træder i kraft til sommer. Reformerne indebærer kvalitetsløft af de to uddannelser, og begge reformer støttes af et bredt flertal i Folketinget.
· Det fremgår af Danmarks Evalueringsinstituts evaluering af læreruddannelsen fra 2003, at de frafaldne lærerstuderende i grove træk:
- Enten syntes, at de lærte for lidt på uddannelsen, og at der burde være højere adgangskrav til uddannelsen.
- Eller syntes uddannelsen var for teoretisk og for langt fra virkeligheden, og at de følte sig fagligt utilstrækkelige til uddannelsen.
· Dette billede understøttes af UNI-C’s opgørelse fra februar 2007 om, at studerende med ringe indgangsforudsætninger oftere falder fra uddannelsen.
· Med læreruddannelsesreformen har vi taget højde for de kendte hovedårsager til frafald, bl.a. ved at
- indføre relevante adgangskrav til de færre og større linjefag og
- sikre et styrket samarbejdet mellem linjefag, pædagogiske fag og praktik. En velforberedt praktik giver et bedre grundlag for – på et tidligt tidspunkt i uddannelsen – at sætte det linjefag, som de pågældende som færdiguddannede skal undervise i, ind i en praktisk kontekst.