TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samrådsspørgsmål Ø af 23. marts 2007

Titel

”Hvilke grunde kan ministeren oplyse om denne udvikling?”

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ej nærmere defineret

Tid og sted

Tirsdag den 17. april 2007, kl. 14.00

Folketinget, værelse S-092

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Om grunde til udviklingen i søgning

3.      Om grunde til udviklingen i frafald i læreruddannelsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Indledning

·        SpørgsmÃ¥let er i det væsentlige besvaret i forbindelse med besvarelsen af spørgsmÃ¥l Æ, som jeg kan henvise til.

·        Jeg vil her nøjes med nogle enkelte mere generelle bemærkninger

-         om søgemønsteret ved valg af uddannelse, og

-         om Ã¥rsager til frafald i læreruddannelsen.

 


2. Om grunde til udviklingen i søgning

 

·        Antallet af ansøgere til alle videregÃ¥ende uddannelser er i perioden 2001-2006 faldet fra godt 60.000 til knap 57.000.

·        Generelt har ansøgertallet til de videregÃ¥ende uddannelser fulgt udviklingen i ungdomsÃ¥rgangene.

·        Søgemønstret til de enkelte videregÃ¥ende uddannelser veksler over Ã¥rene.

·        Til socialrÃ¥dgiver- og sygeplejerskeuddannelserne er der over Ã¥rene 2001-2006 en stigning i antallet af ansøgere.

·        I samme periode har været et fald i ansøgningerne til lærer- og pædagoguddannelserne pÃ¥ ca. 3.000, hvilket stort set svarer til den samlede nedgang i ansøgertallet over de betragtede Ã¥r.

·        Det kan ikke udelukkes, at de seneste Ã¥rs reformplaner og diskussionerne herom kan have haft en indvirkning pÃ¥ søgningen til netop lærer- og pædagoguddannelserne.

·        Men nu er reformerne gennemført, og de træder i kraft til sommer. Reformerne indebærer kvalitetsløft af de to uddannelser, og begge reformer støttes af et bredt flertal i Folketinget.

 


3. Om grunde til udviklingen i frafald i læreruddannelsen

 

·        Det fremgÃ¥r af Danmarks Evalueringsinstituts evaluering af læreruddannelsen fra 2003, at de frafaldne lærerstuderende i grove træk:

-               Enten syntes, at de lærte for lidt pÃ¥ uddannelsen, og at der burde være højere adgangskrav til uddannelsen.

-               Eller syntes uddannelsen var for teoretisk og for langt fra virkeligheden, og at de følte sig fagligt utilstrækkelige til uddannelsen.

·        Dette billede understøttes af UNI-C’s opgørelse fra februar 2007 om, at studerende med ringe indgangsforudsætninger oftere falder fra uddannelsen.

·        Med læreruddannelsesreformen har vi taget højde for de kendte hovedÃ¥rsager til frafald, bl.a. ved at

-               indføre relevante adgangskrav til de færre og større linjefag og

-               sikre et styrket samarbejdet mellem linjefag, pædagogiske fag og praktik. En velforberedt praktik giver et bedre grundlag for – pÃ¥ et tidligt tidspunkt i uddannelsen – at sætte det linjefag, som de pÃ¥gældende som færdiguddannede skal undervise i, ind i en praktisk kontekst.