TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samrådsspørgsmål Æ af 23. marts 2007

Titel

”Hvordan forholder ministeren sig til de seneste års søgning til læreruddannelsen, frafald fra læreruddannelsen og antallet af uddannede lærere, der søger væk fra folkeskolen?”

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ej nærmere defineret

Tid og sted

Tirsdag den 17. april 2007, kl. 14.00

Folketinget, værelse S-092

 


Disposition

1.      Indledning – siden samrÃ¥det den 3. november 2006

2.      Om de seneste Ã¥rs søgning til læreruddannelsen

3.      Om frafald i læreruddannelsen

4.      Om antallet af uddannede lærere, der søger væk fra folkeskolen

 

 

 

 

1. Indledning – siden samrådet den 3. november 2006

·        Den 3. november 2006 besvarede jeg over for Uddannelsesudvalget samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l A om en eventuel sammenhæng mellem det faldende antal ansøgere til læreruddannelsen, manglende prestige i lærerarbejdet, og hvad jeg ville gøre ved det.

·        Jeg oplyste dengang bl.a., at Undervisningsministeriet har iværksat to undersøgelser, som vil foreligge i forÃ¥ret 2007.

·        Den ene undersøgelse vedrører de unges bevæggrunde for at vælge eller fravælge en række mellemlange videregÃ¥ende uddannelser, heriblandt læreruddannelsen. Undersøgelsen vil indeholde oplysninger om unge, som fravælger at tage en læreruddannelse, og om hvordan de, som er i gang med læreruddannelsen, oplever uddannelsen i forhold til deres forventninger til studiet. Undersøgelsen offentliggøres om ganske kort tid.

·        Den anden undersøgelse er en specifik prognose for den fremtidige forsyning af folkeskolelærere. Den undersøgelse har vi fÃ¥et lovning pÃ¥ omkring maj/juni mÃ¥ned 2007.

·        NÃ¥r begge undersøgelser foreligger, vil jeg have et grundlag at forholde mig til spørgsmÃ¥let om, hvilke initiativer der eventuelt kan være behov for, for at øge tilgangen til læreruddannelsen.

·        De kommende undersøgelser, skal naturligvis ikke afholde mig fra at knytte nogle bemærkninger til de tal vedrørende søgning og frafald, som vi allerede kender.


 

2. Om de seneste års søgning til læreruddannelsen

·        En opgørelse fra UNI-C fra februar 2007 viser, at der i perioden fra 1990 til 2004 samlet er sket en stigning i optaget pÃ¥ læreruddannelsen fra 1.758 til 4.246. Selvom søgningen til læreruddannelsen er faldet de seneste par Ã¥r, optages der i dag mange flere studerende end i starten af 1990’rne.

·        Vi kan dog konstatere, at antallet af ansøgere i kvote 2 med læreruddannelsen som 1. prioritet igen i Ã¥r har fulgt de seneste Ã¥rs mønster og er faldende.

·        Men – som formanden for seminariernes rektorforsamling har gjort opmærksom pÃ¥ – har der de senere Ã¥r været flere ansøgere via kvote 1. Det er en adfærdsændring, som regeringen glæder sig over. Det er vigtigt, at de unge kommer hurtigt i gang med en videregÃ¥ende uddannelse.

·        Desværre er stigningen i antallet af ansøgere i kvote 1 er ikke stor nok til at hindre, at det samlede ansøgertal til læreruddannelsen er vigende i disse Ã¥r.

·        Der er allerede gjort og sagt meget godt om den nye læreruddannelse, som forhÃ¥bentlig pÃ¥ sigt vil medvirke til en øget søgning.

·        Vi vil naturligvis følge udviklingen nøje, men meget tyder dog pÃ¥, at vi ogsÃ¥ til sommer vil opleve et fald i de optagne studerende pÃ¥ læreruddannelsen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Om frafald i læreruddannelsen

·        Selvom der i dag optages mange flere pÃ¥ læreruddannelsen end i starten af 1990’rne, fÃ¥r vi ikke tilsvarende flere ud. Andelen af lærerstuderende, der fuldfører uddannelsen er ifølge opgørelsen fra UNI-C fra februar 2007 faldet fra 83% i 1990 – til 63% i 2004.

·        Samme opgørelse viser, at risikoen for frafald er størst for studerende med lave karakterer fra en forudgÃ¥ende gymnasial uddannelse. Især fra 1998 ligger fuldførelsesprocenterne for studerende med et gymnasialt karaktergennemsnit pÃ¥ 7,5 eller derunder langt under studerende med højere adgangskarakterer.

·        Desuden viser opgørelsen, at de optagnes adgangskarakterer generelt er faldet.

·        Noget tyder pÃ¥, at det ikke nytter hovedløst at rekruttere mange studerende. Det skal være de rigtige, der søger ind pÃ¥ uddannelsen, og som gennemfører.

·        De helt store udfordringer for læreruddannelsesinstitutionerne i disse Ã¥r er

-         at tiltrække dygtige studerende,

-         at reducere frafaldet i uddannelsen og

-         at sikre, at de rigtige gennemfører.

·        De nye adgangskrav til linjefag, vil – sammen med kvalitetsløftet i uddannelsen i øvrigt – bidrage til et højt og ensartet undervisningsniveau, og forhÃ¥bentlig ogsÃ¥ hjælpe institutionerne til at bruge kræfterne pÃ¥ de rigtige og reducere frafaldet.

·        Desuden er nedbringelse af frafald for professionsbachelorer – herunder for lærerstuderende – et prioriteret indsatsomrÃ¥de i Aftalen om udmøntning af globaliseringspuljens midler. Det betyder bl.a.

-         at mÃ¥l for reduktion af frafald skal inddrages i professionshøjskolernes udviklingskontrakter, og

-         at de konkrete mÃ¥l og indikatorerne herfor vil blive fastsat i drøftelserne mellem professionshøjskolens bestyrelse og Undervisningsministeriet.

·        Samlet set er der sÃ¥ledes mange initiativer undervejs til at nedbringe det uønskede frafald.


4. Om antallet af uddannede lærere, der søger væk fra folkeskolen

·        Jævnligt hører vi i pressen, at lærerne flygter fra folkeskolen pÃ¥ grund af stressede arbejdsdage, mangel pÃ¥ respekt, osv.

·        Selvfølgelig er der blandt de uddannede lærere en vis søgning væk fra lærergerningen. Det – antager jeg – gælder for alle professioner. Danskerne videreuddanner sig i stor stil og nogle skifter erhverv. Det skal vi kun være glade for.

·        At nogle uddannede lærere søger væk fra folkeskolen er kun et problem, hvis det skyldes forhold i skolen, som der kan rettes op pÃ¥, eller – naturligvis – hvis der ikke er tilstrækkeligt mange lærere tilbage til at undervise eleverne.

·        Hvis lærerne i hobetal forlod folkeskolen, ville kommunerne være de første og de nærmeste til at mærke det.

·        Vi har i ministeriet derfor spurgt KL, om de har kendskab til antallet af uddannede lærere, der søger væk fra folkeskolen.

·        Men KL har ikke undersøgt omfanget af lærere, der søger væk fra folkeskolen.

·        NÃ¥r KL ikke selv har fundet anledning til at undersøge omfanget, og jeg i øvrigt ikke er bekendt med undersøgelser, der dokumenterer en aktuel lærerflugt fra folkeskolen, føler jeg mig tryg ved at henvise til, at der i maj/juni mÃ¥ned 2007 kommer en udførlig lærerprognose, som vil give et billede af den fremtidige lærerforsyning.