Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 122 (Alm. del - bilag 294):

I brev af 4. april 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 122 :

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26. marts 2007 fra Michael Christensen, Rønnede, vedrørende regler for rabat til buskort for elever på ungdomsuddannelser, jf. alm. del – bilag 294"

 

Svar:

I forbindelse med kommunalreformen overtog Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte administrationen af befordringsrabat for elever i ungdomsuddannelser m.v. fra 1. januar 2007.

 

Rammerne for administrationen er fastlagt i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (lov nr. 578 af 9. juni 2006). Den nye ordning afløste de hidtidige amtskommunale ordninger, der varierede betydeligt amterne imellem. Ordningen betyder, at der nu gælder de samme regler i hele landet, men følgelig også at mange oplever ændringer i forhold til tidligere. I den nye ordning blev egenbetalingssatser harmoniseret og ordningen blev tilrettelagt som en rabatordning, som de fleste amter indtil da havde anvendt. I andre områder, f.eks. i HUR-området havde ordningerne hidtil været tilrettelagt som bagudrettede refusionsordninger.

 

Ordningen er administrativt tilrettelagt således, at elever i ungdomsuddannelserne skal søge om ret til rabat på et ansøgningsskema og aflevere det på uddannelsesstedet, som indberetter ansøgningen elektronisk til styrelsen. Herefter modtager eleven en meddelelse om ret til rabat, som eleven skal benytte ved køb af abonnementskort. Sagsbehandlingstiden, fra uddannelsesstedet indtaster ansøgningen i systemet til eleven modtager meddelelsen om ret til rabat, er 3 til 4 hverdage. Herefter henvender eleven sig til det relevante trafikselskab og kan købe et abonnementskort med rabat. Eleverne kan finde information om ordningen, herunder de forskellige trafikselskabers procedure for anskaffelse af uddannelseskort, på ww.uddannelseskort.dk, ligesom skolerne skal vejlede eleverne om ordningen.

 

I store dele af landet har det været muligt for trafikselskaberne at udstede abonnementskort med rabat (uddannelseskort) automatisk i første halvår af 2007. Det er sket efter den overgangsordning, der blev etableret med lov om ændring af lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (lov nr. 1224 af 6. december 2006). Overgangsordningen gav trafikselskaberne mulighed for at udstede uddannelseskort efter hidtidige procedure og på baggrund af egne data om elever, der i slutningen af 2006 havde uddannelseskort.

 

Det var imidlertid ikke alle trafikselskaber, der kunne benytte overgangsordningen, der forudsatte, at trafikselskaberne hidtil havde udstedt uddannelseskort og derfor havde data, de kunne lægge til grund for kortudstedelsen, dvs. typisk en rabatordning. På HUR-området, der tidligere havde en refusionsordning, måtte alle elever, der ønskede et uddannelseskort søge efter den ovennævnte almindelige ansøgningsprocedure. DSB påtog sig ansvaret for at udstede samtlige uddannelseskort i HUR-området samt det tidligere Vestsjællands Amt. Derudover skulle DSB udstede kort for egne rejser i det øvrige land. DSB har således udstedt over 12.000 kort, hvilket er mere end halvdelen af de uddannelseskort, der er udstedt efter de nye regler. DSB har formået at udstede langt de fleste kort inden for 3 uger efter bestilling. For elever der for sent har fået bestilt deres uddannelseskort, giver DSB mulighed for at eleven kan købe et almindeligt abonnementskort, som ved efterfølgende bestilling af uddannelseskort for samme periode, refunderes. DSB orienterer om denne mulighed på sin hjemmeside. Styrelsen har henstillet til skolerne, at de er opmærksomme på denne mulighed i deres vejledning af eleverne.

 

Den nuværende tilrettelæggelse af ordningen er baseret på en papirbåren ansøgningsprocedure. Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte og trafikselskaberne arbejder på at finde en bedre løsning. Det er således ambitionen at få etableret en digital selvbetjeningsløsning, hvor eleven i en og samme henvendelse bestiller et kort med rabat, frem for både at skulle kommunikere med styrelsen og trafikselskabet. En sådan løsning vil sandsynligvis også kunne nedbringe sagsbehandlingstiden for levering af uddannelseskort. Denne løsning forventes i drift ved årsskiftet. Men allerede fra sommeren 2007 er det planen at overføre elektroniske data om elevers ret til rabat til trafikselskaberne og dermed afskaffe rabatmeddelelsen.

 

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder