I dette notat er svar på de spørgsmål, som er rejst i brev fra formanden for Foreningen af Centre for Undervisningsmidler af 18. oktober 2006 om beregning af bevillingen i 2007 til Centre for Undervisningsmidler.
Foreningen af Centre for Undervisningsmidler tilkendegiver, at Centrene for Undervisningsmidler bliver udsat for en voldsom besparelse under udregning af bevillingstallene for 2007. Det anføres, at der mangler 16,3 mio. kr. i bevillingen for 2007, og at 9 mio. kr. heraf vedrører en metodeteknisk fejl i udregningen af bevillingen. Det oplyses, at den samlede amtskommunale bevilling i 2006 udgør 208,3 mio. kr. fratrukket udgifter til husleje, ejendomsskatter og udvendig vedligehold. Men at dette tal er udregnet til 192 mio. kr. af Finansministeriet.
Af aftalen om kommunalreformen fremgår, at reformen gennemføres ud fra princippet om udgiftsneutralitet. I forbindelse med kommunalreformen er amternes hidtidige udgifter til deres opgaver fordelt mellem de myndigheder, der overtager opgaverne, dvs. kommuner, regioner og staten. Den andel, som staten modtager, bliver herefter på ændringsforslag til finanslovsforslaget for 2007 udtømmende fordelt til de sektorer og institutioner, der fremover skal varetage opgaverne. På uddannelsesområderne er der overført rammer i forhold til opgørelsen af budgetudviklingen på de forskellige amtskommunale uddannelseskonti. Det er på denne baggrund, at Undervisningsministeriet har udarbejdet udkast til ændringsforslag til finansloven for 2007 for undervisningsmiddelcenterfunktionen.
Foreningen af centre for Undervisningsmidler anfører desuden, at der mangler 2,8 mio. kr. ( 2003-niveau) til overførte medarbejdere og administration fra amterne til centrene. Det anføres, at der er afsat 8,2 mio. kr., medens udgifterne til administrative opgaver er opgjort til 11 mio. kr. (2003-niveau).
Der er i alt overført 197,8 mio. kr. til Undervisningsministeriets ramme som ministeriets andel af amternes centrale administrationsbevillinger. Denne samlede bevilling har ministeriet i forbindelse med den særlige finanslovsproces i forbindelse med kommunalreformen skullet fordele mellem den række af centrale og decentrale enheder, der fra 1. januar 2007 er ansvarlige for at videreføre de planlægningsmæssige og administrative opgaver. Af de 197,8 mio. kr. er de 8,2 mio. kr. tilført Centre for Undervisningsmidler.
Ministeriet kan oplyse, at amternes udgifter til administrative fællesfunktioner regnskabsføres samlet under konto 6 og ikke er opdelt på de enkelte sektorer. Det er derfor ikke muligt at give et entydigt svar på opgørelsen af administrationsudgifterne til Centrene for Undervisning.
Der er til forskellige formål indhentet oplysninger fra amterne om omfang og sammensætning af amternes centrale administrationsudgifter i flere omgange. Der har været afvigelser mellem resultaterne af de forskellige indberetninger, både med hensyn til fordelingen mellem de forskellige amtslige sektorer og med hensyn til fordelingen mellem de forskellige uddannelser på undervisningsområdet.
Endelig gør Foreningen af Centre for Undervisningsmidler gældende, at Finansministeriet arbejder ud fra indberetninger om 2006-bevillinger, men at Undervisningsministeriet ved fordeling af bevillingerne for 2007 tager afsæt i 2005-tal. Det konstateres, at det betyder en yderligere bevillingsreduktion for flere af centrene.
Regnskab 2005 for centrene for Undervisningsmidler indgÃ¥r som en del af grundlaget for fordelingen af den samlede ramme mellem institutionerne i overgangsordningen for perioden 2007 - 2010. Anvendelsen af 2005-regnskabstal har sÃ¥ledes alene betydning for fordelingen af rammen mellem centrene, ikke for størrelsen af rammen.  Â