Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål fra uddannelsesudvalget af 3. april 2007 (UDU alm. Del):
I brev af 3. april 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 119:
"Ordblindhed er relativt udbredt. Derfor får det opmærksomhed for alle faggrupper, der er involveret i undervisningen. I modsætning hertil er der ikke meget opmærksomhed på personer med dyskalkuli, der ikke er nær så udbredt. Det giver dog et væsentligt handicap i matematikundervisningen. Hvordan sikrer læreruddannelsen kommende lærere de rette faglige kompetencer, det kræver at bemærke talblindhed hos eleverne, herunder iværksætte de fornødne initiativer for at hjælpe elever, der lider af talblindhed?"
Svar:
Mål og centrale kundskabs- og færdighedsområder for de enkelte fag i læreruddannelsen er fastlagt i bekendtgørelsen af 12. marts 2007 om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. Af bestemmelserne for linjefaget matematik fremgår bl.a., at de studerende skal opnå kompetence til at kunne afdække, vurdere og karakterisere elevernes matematikfaglige udbytte og kompetencer; være fortrolig med et bredt udvalg af redskaber til evaluering i matematik med kendskab til validitet og reliabilitet, samt afdække elevers læringsstrategier og holdninger til matematikfaget med henblik på progression og differentiering i undervisningen.
For at nå dette mål beskæftiger de studerende sig med indlæringsvanskeligheder i matematik, så de som lærere vil være i stand til at hjælpe elever med særlige problemer, enten inden for klassens rammer eller med henvisning til særligt tilrettelagte forløb.
Â
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer