Folketingets Uddannelsesudvalg
 Svar på spørgsmål fra uddannelsesudvalget af 3. april 2007 (UDU alm. Del):
I brev af 3. april 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 118:
"Omkring 5 pct. af alle danskere lider af talblindhed - dyskalkuli. Hvilke støttemidler findes der for denne befolkningsgruppe, og hvordan sikrer kommunerne, herunder folkeskolerne, at tilfælde af dyskalkuli diagnosticeres og behandles?"
Svar:
For eleverne i folkeskolen er reglerne for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand beskrevet i bekendtgørelse nr. 1373 fra 15. december 2005. I denne bekendtgørelse er der ikke henvist til særlige diagnoser eller handicap som grundlag for støtte. I stedet ligestilles alle former for vanskeligheder eller dysfunktioner i lovgivningen, for så vidt angår muligheden for at modtage støtte. En bistand med henblik på at støtte elever med talblindhed kan omfatte følgende:
· Specialpædagogisk rådgivning til forældre og lærere. Den pædagogisk psykologiske rådgivning undersøger og afklarer børn med vanskeligheder i skolen, herunder årsager til vanskeligheder i matematik. Forældre kan selv henvende sig herom.
· Særlige undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidler.
· Undervisning tilrettelagt under særlig hensyntagen til elevens indlæringsforudsætninger.
· Undervisning og træning i funktionsmåder og arbejdsmetoder, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af talblindhed.
· Særligt tilrettelagte aktiviteter, der kan gives i tilslutning til elevens specialundervisning.
Det er kommunens ansvar, at elever med behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand modtager en sådan i folkeskolen.
På erhvervsuddannelserne gives der, jf. lov om erhvervsuddannelser nr. 183 af 22 marts 2004, specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever, der har behov for det.
I de gymnasiale uddannelser skal skolens ledere sikre, at der tilbydes specialundervisning og specialpædagogisk bistand til de elever, som har behov for særlig støtte.
For voksne med utilstrækkelige regnefærdigheder på et grundlæggende niveau er der mulighed for at deltage i den forberedende voksenundervisning i matematik.
Endvidere kan der, jf. lov om specialundervisning for voksne, gives individuelt tilrettelagt undervisning og specialpædagogisk bistand mv., således at mennesker med handicap sikres redskaber og metoder til at afhjælpe eller begrænse virkningerne af deres handicap eller funktionsnedsættelse. Denne mulighed gælder også for talblinde.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer