Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 108 (Alm. del):

I brev af 22. marts 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 108:

”Hvor mange skoleledere har i dag ikke en særskilt lederuddannelse?”

 

Svar:

I forbindelse med udarbejdelsen af rapport om efteruddannelse af lærere og skoleledere, jf. spørgsmål 105, foretog KL en kortlægning af skoleledernes deltagelse i efteruddannelse. 1729 skoleledere blev spurgt, og 56 pct. - svarende til 971 - besvarede spørgsmålene. Kortlægningen viste, at 95 pct. af samtlige skoleledere har deltaget i lederuddannelsesforløb.

 

Skoleledernes deltagelse i lederuddannelse/-kurser

 

Deltagelse i efteruddannelse

Førlederuddannelse

26,5%

Den Kommunale lederuddannelse

4,8%

Kommunalt tilrettelagt lederuddannelse

75,1%

Grunduddannelse i skoleledelse

75,7%

Diplomuddannelse

13,9%

Masteruddannelse

0,8%

Dele af diplomuddannelsen

19,2%

Note: Ovenstående opgørelse viser, hvilke efteruddannelsesaktiviteter skolelederne oplyser, de har deltaget i pr. marts 2006. 56 pct. af de gennemførte lederuddannelser/kurser er afsluttet inden for de seneste 3 år. Den samme skoleleders deltagelse i flere typer af lederuddannelse/-kurser indgår i opgørelsen.

Kilde: KL

 

Som det fremgår af nedenstående har kortlægningen herudover vist, at langt den overvejende del af skolelederne har deltaget i kommunale lederuddannelsesforløb af kortere eller længere varighed, mens det er knap 15 pct. af skolelederne (14,7 pct.), der har fuldført en kompetencegivende efteruddannelse (diplomuddannelse eller masteruddannelse).

 

Det skal i forbindelse med ovenstående opgørelse pointeres, at bekendtgørelse om diplomuddannelsen i ledelse først trådte i kraft pr. 15. marts 2003.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder