Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 108 (Alm. del):
I brev af 22. marts 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 108:
â€Hvor mange skoleledere har i dag ikke en særskilt lederuddannelse?â€
Svar:
I forbindelse med udarbejdelsen af rapport om efteruddannelse af lærere og skoleledere, jf. spørgsmål 105, foretog KL en kortlægning af skoleledernes deltagelse i efteruddannelse. 1729 skoleledere blev spurgt, og 56 pct. - svarende til 971 - besvarede spørgsmålene. Kortlægningen viste, at 95 pct. af samtlige skoleledere har deltaget i lederuddannelsesforløb.
Skoleledernes deltagelse i lederuddannelse/-kurser
|
Deltagelse i efteruddannelse |
Førlederuddannelse |
26,5% |
Den Kommunale lederuddannelse |
4,8% |
Kommunalt tilrettelagt lederuddannelse |
75,1% |
Grunduddannelse i skoleledelse |
75,7% |
Diplomuddannelse |
13,9% |
Masteruddannelse |
0,8% |
Dele af diplomuddannelsen |
19,2% |
Note: Ovenstående opgørelse viser, hvilke efteruddannelsesaktiviteter skolelederne oplyser, de har deltaget i pr. marts 2006. 56 pct. af de gennemførte lederuddannelser/kurser er afsluttet inden for de seneste 3 år. Den samme skoleleders deltagelse i flere typer af lederuddannelse/-kurser indgår i opgørelsen.
Kilde: KL
Som det fremgår af nedenstående har kortlægningen herudover vist, at langt den overvejende del af skolelederne har deltaget i kommunale lederuddannelsesforløb af kortere eller længere varighed, mens det er knap 15 pct. af skolelederne (14,7 pct.), der har fuldført en kompetencegivende efteruddannelse (diplomuddannelse eller masteruddannelse).
Det skal i forbindelse med ovenstående opgørelse pointeres, at bekendtgørelse om diplomuddannelsen i ledelse først trådte i kraft pr. 15. marts 2003.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.