Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 102 (Alm. del):

I brev af 21. marts 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 102 :

"Vil ministeren oplyse, hvor mange elever, der forlader folkeskolen som funktionelle analfabeter? Vil ministeren samtidig fremsende en oversigt over, hvordan udviklingen har været på dette område gennem de sidste 30 år?"

 

Svar:

Fra PISA-undersøgelserne (2003 og 2006) ved vi, at der hvert år går op imod ti tusind elever, svarende til ca. 17 pct. af en årgang, ud af skolen med ringe læsefærdigheder. Det må forventes, at en stor del af disse elever vil få meget svært ved at klare en ungdomsuddannelse, og dermed måske også får svært ved at finde en plads på fremtidens arbejdsmarked.

 

Et ungt menneske, som forlader skolen med så ringe læsefærdigheder, må således forventes ikke at have kompetence til at klare de læsemæssige udfordringer, som den pågældende møder i hverdagen og i forbindelse med sit arbejde.

 

Der er ikke gennemført systematiske læseundersøgelser, som kan belyse udviklingen af elevernes funktionelle læsefærdigheder ved skolegangens afslutning gennem de seneste 30 år.

 

Regeringen har taget en lang række initiativer, der skal sikre en øget faglighed i undervisningen og en større opmærksomhed omkring den enkelte elevs indlæring bl.a. med henblik på at minimere andelen af elever, der forlader folkeskolen med ringe læsefærdigheder. Regeringen planlægger i den nærmeste fremtid at fremlægge en bred national handlingsplan for læsning, der tager sigte på at forbedre danskernes læsefærdigheder, herunder ikke mindst læsefærdighederne hos eleverne i folkeskolen.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder