|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. januar 2007 J. nr.          004-U18-85  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 14. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål 98 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"I bilaget til "Status for levering af IC2-togene", jf. (2005-06) TRU alm. del – bilag 368 er det anført, at "det er DSB’s erfaring, at togleverandørerne i Europa generelt har vanskeligt ved at overholde leveringsterminerne". Hvad bygger disse erfaringer på, jf. at ifølge DSB’s ugeavis for medarbejdere, nr. 17, 2.maj 2006, er alle nye S-tog (i alt 104) leveret til tiden af leverandørerne (Alstrom/Siemens/Bombardier)?"
DSB har oplyst, at man ikke fører statistik over togleverandørernes evne til at overholde leveringsterminerne. Men det er DSB’s erfaring, at togleverandørerne i Europa generelt har vanskeligt ved at overholde leveringsterminerne.
Der er dog eksempler på rettidig levering, som for eksempel DSB’s nye S-tog. Men det er vanskeligt at sammenligne et S-tog med IC2 og IC4 tog, da en række systemer, som f eks. klimaanlæg og toiletter ikke findes i S-toget, og således gør et sådant tog relativt mindre komplekst.
Leveringstiden indgår naturligvis som en vigtig parameter i en togordre af en sådan størrelse som den aktuelle. Repressalierne i form af dagbøder for forsinkelser er endvidere så fordringsfulde, at det er DSB’s vurdering, at også leverandøren må have vurderet leveringsplanen som realistisk.
Derudover skal der henvises til side 3 i en rapport udarbejdet af Strategic Rail Authority â€Improving passenger rail services through new trainsâ€, hvor følgende fremgÃ¥r:
â€Many new vehicles have been late entering service. Of the 15 TOCs that had introduced new trains at the time of our survey in Spring 2003. 12 had not brought their vehicles into service by the due dates set in the manufacturing contracts. Delays ranged from one month to more than two and a half years, with an average delay of over seven months. Delays are expected to continue for new vehicles not yet in serviceâ€.
Endelig skal der henvises til erfaringer fra Tyskland, hvor leverancen af ICE tog fra Siemens til DB var adskillige år forsinket.
Flemming Hansen