|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            15. januar 2007 J. nr.          004-u18-93  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 14. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål  (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
" Ministeren bedes oplyse, om det er muligt, at nogle af de 4,7 mia. kr., regeringen og forligspartierne har afsat til genopretning af jernbanenettet, vil kunne anvendes til forbedring af jernbaneforbindelser til transportcentre og havne."
Jernbaneforbindelser til transportcentre og havne indgÃ¥r i den kategori, der kaldes sidespor i beslutningsgrundlaget pÃ¥ sporomrÃ¥det mv. 2007-2014, som ligger til grund for Aftale om trafik for 2007. Kategorien sidespor omfatter alle usikrede spor pÃ¥ stationer, firmaspor og havnespor, der ejes af Banedanmark.Â
I forbindelse med udarbejdelsen af beslutningsgrundlaget på sporområdet mv. er der gennemført en indledende analyse af sidesporenes anvendelse og tilstand. Målet har været at nedbringe antallet af sidespor, således at der kun anvendes midler til fornyelse og vedligehold af de sidespor, der rent faktisk bruges.
Analysen viser, at det umiddelbart er muligt at reducere antallet af sidespor med ca. 30 %. Derudover vil ca. 7 % af sidesporene blive fornyet i forbindelse med tilpasning af opstillingsspor til DSB’s nye køreplan Gode Tog til Alle, der indgår i Aftale om trafik for 2007.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r de resterende ca. 2/3 af sidesporene, er der afsat godt 270 mio. kr. i perioden 2007-2014 til sÃ¥vel lukning som fornyelse og vedligehold af sidesporene. Disse midler kan sÃ¥ledes ogsÃ¥ anvendes til fornyelse og vedligeholdelse af jernbaneforbindelser til transportcentre og havne.Â
Beløbet er afsat ud fra en vurdering af, at det efter en uddybende analyse vil være muligt at nedbringe antallet af sidespor betydeligt over perioden 2007-2014. Det er dog usikkert, i hvilket omfang antallet af sidespor kan nedbringes. Af samme Ã¥rsag kan det ikke afvises, at Banedanmark kan blive nød til at afvise godsudveksling pÃ¥ visse stationer grundet sporenes tilstand. Â
Banedanmark og Trafikstyrelsen er i gang med at udarbejde en sådan uddybende analyse, på baggrund af hvilken indsatsen kan prioriteres. På baggrund af denne analyse vil jeg kunne oplyse mere præcist omkring planerne for de enkelte havnespor og transportcentre.
Det skal bemærkes, at der ud over ovenstående beløb, i øjeblikket gennemføres et anlægsprojekt vedr. Århus havnebane i samarbejde mellem staten og Århus kommune.
Flemming Hansen