Talepapir til brug ved samråd B-E om prøvekørsler af IC4 den 7. december 2006

Spørgsmål

Spørgsmål B: ”Vil ministeren redegøre for, hvor lang tid ibrugtagningen af IC4-togene forsinkes som følge af, at man som oplyst i vedlagte artikel "Sikkerhedsproblemer omkring DSB's IC4-tog" i Børsen torsdag den 2. november 2006, ikke kan gennemføre en række vejrafhængige prøvekørsler?”

 

Spørgsmål C: ”Vil ministeren redegøre for, hvor lang tid det har været ministeren kendt, at der ville opstå problemer med at gennemføre disse vejrafhængige prøvekørsler?

 

Spørgsmål D: ”Vil ministeren oplyse, om det er leverandørens eller ministerens ansvar, at der nu opstår yderligere forsinkelse af ibrugtagningen af IC4-togene?”

 

Spørgsmål E: ”Vil ministeren oplyse, om ministeren har undersøgt, om der findes alternative muligheder for at gennemføre de omtalte prøvekørsler, så der ikke sker en yderligere forsinkelse af ibrugtagningen af IC4 togene?”

 

 

Jeg vil - med formandens tilladelse – svare på de fire spørgsmål samlet og i den rækkefølge, de er stillet.

Spørgsmål B

Det fremgår af en artikel i Børsen fra den 2. november 2006, at IC4 projektet forsinkes, fordi en række vejrafhængige tests ikke kan gennemføres pga. efteråret og vinteren. 

Nu er det sådan, at pressen til tider har ret i det de skriver, men nogen gange rammer de altså ved siden af.

Det sidste, mener jeg, er tilfældet i denne artikel.

Jeg har bedt DSB om deres kommentarer til artiklen.

DSB har oplyst, at der med vejrafhængige tests formodentlig tænkes på de såkaldte sporkraftsmålinger.

Der skal i første omgang foretages sporkraftsmålinger til godkendelse af kørsel med 160 km/t mellem Århus og Aalborg.

Disse målinger er gennemført.

Derudover skal der senere gennemføres sporkraftmålinger til kørsel med 200 km/t.

DSB forventer ikke, at gennemførelse af disse sporkraftsmålinger vil være vejrafhængige.

Samlet set forventer DSB ikke, at gennemførelse af sporkraftsmålinger vil komme til at påvirke DSB's tidsplan frem mod endelig typegodkendelse af IC4 togene.

Jeg har desuden spurgt DSB, om der fremover skal gennemføres tests af nogen art, som er afhængige af vejret.

Hertil har DSB oplyst, at man ikke forventer, at der fremover skal gennemføres vejrafhængige tests.

IC4 projektet forsinkes derfor ikke, fordi en række vejrafhængige tests ikke kan gennemføres pga. efteråret og vinteren.

Spørgsmål C

I spørgsmål C bliver jeg bedt om at redegøre for, hvor lang tid jeg har været bekendt med, at der ville opstå problemer med at gennemføre vejrafhængige prøvekørsler.

Som nævnt er det DSB’s vurdering, at der ikke er problemer med vejrafhængige testkørsler.

Derfor har jeg ikke været orienteret om, at der skulle være problemer.

Som jeg allerede har nævnt, er det DSB’s vurdering, at der heller ikke senere kommer problemer med vejrafhængige tests.

Spørgsmål D

I det næste spørgsmål bliver jeg bedt om at redegøre for, om det er leverandørens eller mit ansvar, at der nu opstår yderligere forsinkelse af ibrugtagningen af IC4-togene.

Da der ikke efter DSB’s oplysninger forventes at opstå forsinkelser i projektet pga. vejrafhængige testkørsler, så kan det selvsagt heller ikke være nogens ansvar.

Jeg vil dog gerne knytte nogle bemærkninger til spørgsmålet om ansvar i IC4-sagen.

Jeg ser det sådan, at jeg har et ansvar som ejer af DSB og et ansvar som trafikkøber.

Ansvaret som ejer                       

Mit ansvar som ejer af DSB handler om at indsætte en god bestyrelse for virksomheden og sikre de rigtige styringsmæssige rammer for dens virke. Men mit ejermæssige tilsyn med DSB kan og skal ikke gå ned i enhver detalje.

I forbindelse med min udøvelse af ejerskabet påser jeg desuden, at DSB varetager statens økonomiske interesser forsvarligt.

Det indebærer blandt andet, at jeg på kvartalsmøder med DSB´s ledelse fører et overordnet økonomisk tilsyn med selskabet. 

Dette tilsyn har bl.a. basis i DSB´s kvartalsrapporter, som der spørges ind til på kvartalsmøderne.

På møderne bliver jeg desuden orienteret om status i verserende sager, og har lejlighed til at drøfte sagerne med ledelsen i DSB.

IC4 projektet er et fast punkt på kvartalsmøderne med DSB.

Ansvaret som trafikkøber            

I forbindelse med min rolle som trafikkøber er jeg ansvarlig for at togtrafikken kan gennemføres på trods af IC4 forsinkelsen.

Derfor har jeg også i begyndelsen af 2006 forelagt aktstykke vedr. leje af erstatningsmateriel for Finansudvalget.

Ved Finansudvalgets tilslutning blev det sikret, at den nuværende betjeningsstandard af regionaltrafikken på Sjælland kunne opretholdes til og med 2007.

I forbindelse med Aftalen om Trafik for 2007 blev det besluttet, at DSB skulle have mulighed for at forlænge lejen af 34 dobbeltdækkervognene i 2008.

Spørgsmål E

I det sidste spørgsmål bliver jeg bedt om at oplyse, om jeg har undersøgt, om der findes alternative muligheder for at gennemføre prøvekørsler, så der ikke sker en yderligere forsinkelse af ibrugtagningen af IC4 togene.

DSB har som nævnt oplyst, at det ikke forventes, at der skal gennemføres vejrafhængige testkørsler.

Jeg har på det grundlag selvsagt ikke undersøgt muligheden for alternative muligheder for at gennemføre disse test.

Jeg vil slutte med at minde om, at jeg ca. hver 14. dag fremsender en status for det igangværende arbejde med sikkerhedsgodkendelse til udvalget.

Den seneste orientering er netop fremsendt til udvalget.