|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            18. december 2006 J. nr.           004-U18-000078
 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 6. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål 83 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren redegøre for, hvilke juridiske forhindringer – om nogen – der er, for at Fanø Kommune kan overtage driften af Fanø-færgen?"
Det er væsentligt at fastslå, at det skulle være Scandlines, mere præcist datterselskabet Scandlines Sydfynske A/S, der i givet fald skulle kunne sælge ruten Esbjerg-Fanø ("Fanø-ruten"). Det betyder, at beslutning herom skal træffes af Sydfynske's bestyrelse/direktion.
Staten har som 50 % aktionær i det ultimative moderselskab Scandlines AG ingen bestemmende indflydelse over driften af Scandlines, og beslutningen om et eventuelt salg vil derfor også skulle være i overensstemmelse med den anden aktionærs ønsker.
Der er således ingen deciderede juridiske forhindringer ved et eventuelt frasalg af Fanø-ruten, men dog en række potentielle formelle hindringer.
Et eventuelt salg af Fanø-ruten vil tillige være uhensigtsmæssigt i relation til den proces, som pågår vedrørende salget af Scandlines AG. Byderne har afgivet deres endelige bud under forudsætning af, at Scandlines-koncernen har den sammensætning som oplyst overfor byderne med status pr. 30. juni 2006.
Et frasalg af en del af aktiviteterne må betyde, at byderne vil være berettigede til at fremsætte nye endelige bud, idet forudsætningerne for de oprindelige ikke længere er tilstede. En fornyet budproces vil tillige kræve enighed mellem aktionærerne.
Til illustration af en lignende problemstilling kan nævnes frasalget af en del af Scandlines Danmark A/S’ aktier i Mols-Linien A/S.
Dette skete under salgsprocessen, men før der var afgivet endelige bud. Det var således en forudsætning for bydernes afgivelse af bud, at Scandlines Danmark A/S’ aktiepost i Mols-Linien A/S var reduceret.
En overdragelse af driften af Fanø-ruten til Fanø Kommune efter underskrivelse af en aftale om et salg af Scandlines AG beror på den nye ejers planer med ruten.
Jeg vil dog ikke stille mig i vejen, hvis en ny ejer skulle ønske at overdrage driften af ruten til Fanø Kommune.
Jeg vil tilføje, at begge de resterende bydere har tilkendegivet, at de finder de indenlandske danske ruter attraktive, og ønsker at videreudvikle disse. Samtidig vil en ny ejer skulle respektere samarbejdsaftalen mellem Scandlines Sydfynske A/S og Fanø Byråd.
Flemming Hansen