|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            26. oktober 2006 J nr.            004-U18-22  Â
|
|
Trafikudvalget har i breve af 4. og 5. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. 5- 13 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes i forlængelse af sin besvarelse af TRU alm. del – spørgsmÃ¥l 458 (FolketingsÃ¥ret 2005-06) redegøre for, hvordan de 28 pct. ikke tilfredsstillende tilsynsresultater blandt flÃ¥desynsvirksomheder og de 15 pct. ikke tilfredsstillende tilsynsresultater blandt øvrige synsvirksomheder fordeler sig pÃ¥ amter samt pÃ¥ en passende definition af virksomhedens størrelse. SÃ¥fremt det er muligt udbedes tallene tillige fordelt pÃ¥ konkrete virksomheder.â€
Svar:
Det henvises til bilag A, hvor det fremgÃ¥r, hvilke synsvirksomheder, der ved et eller flere tilsyn har opnÃ¥et resultatet â€Ikke tilfredsstillendeâ€, listet efter virksomhedens postnummer og opdelt pÃ¥ almindelige synssteder, henholdsvis flÃ¥desynssteder. Det er ikke umiddelbart muligt at angive resultaterne fordelt pÃ¥ amter, idet synssteder tilhørende en enkelt virksomhed kan være fordelt pÃ¥ flere amter og dermed ville resultatet ikke give et retvisende billede for virksomheden.
Det bemærkes, at der ikke kan opnås tilladelse til flådesyn alene; virksomheden skal altid have et eget hovedsynssted også.
To af de landsdækkende virksomheder, Applus+ Bilsyn og FDM, har deres virksomhed registreret under hovedkontorets adresse, og alle tilsynsresultaterne er derfor henført til hovedkontoret. Flere af de små synsvirksomheder har også mere end et synssted.
Synsvirksomhedernes størrelse er defineret ved antallet af gennemførte syn. På bilag B vises de enkelte synsvirksomheders gennemførte syn, opgjort efter de seneste statistiske indberetninger fra 2. kvartal 2006.
Det er min opfattelse, at bilag A indeholder oplysninger af fortrolig karakter, sÃ¥ jeg skal anmode udvalget om at behandle bilaget fortroligt. Bilaget er fremsendt til udvalget ved særskilt brev mærket â€fortroligtâ€, hvortil henvises.
Baggrunden herfor er, at oplysninger om antal syn pr. navngiven virksomhed efter min vurdering kan skabe konkurrenceforvridning og derfor må anses for at være oplysninger om forretningsforhold, der kan være af væsentlig betydning for virksomheden/enkeltpersoners økonomiske forhold. Oplysningerne har endvidere betydning for tilrettelæggelsen og gennemførelsen af Færdselsstyrelsens kontrol med synsvirksomhederne. Færdselsstyrelsen offentliggør således heller ikke oplysninger om omsynsprocenter fordelt på virksomhedsniveau, idet omsynsprocenter i sig selv ikke bør være et konkurrenceparameter.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen