Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             26. oktober 2006

J nr.             004-U18-22

  

 

Trafikudvalget har i breve af 4. og 5. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. 5- 13 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 8:

”Ministeren bedes i forlængelse af sin besvarelse af TRU alm. del – spørgsmål 458 (Folketingsåret 2005-06) redegøre for, hvordan de 28 pct. ikke tilfredsstillende tilsynsresultater blandt flådesynsvirksomheder og de 15 pct. ikke tilfredsstillende tilsynsresultater blandt øvrige synsvirksomheder fordeler sig på amter samt på en passende definition af virksomhedens størrelse. Såfremt det er muligt udbedes tallene tillige fordelt på konkrete virksomheder.”

Svar:

Det henvises til bilag A, hvor det fremgår, hvilke synsvirksomheder, der ved et eller flere tilsyn har opnået resultatet ”Ikke tilfredsstillende”, listet efter virksomhedens postnummer og opdelt på almindelige synssteder, henholdsvis flådesynssteder. Det er ikke umiddelbart muligt at angive resultaterne fordelt på amter, idet synssteder tilhørende en enkelt virksomhed kan være fordelt på flere amter og dermed ville resultatet ikke give et retvisende billede for virksomheden.

Det bemærkes, at der ikke kan opnås tilladelse til flådesyn alene; virksomheden skal altid have et eget hovedsynssted også.

To af de landsdækkende virksomheder, Applus+ Bilsyn og FDM, har deres virksomhed registreret under hovedkontorets adresse, og alle tilsynsresultaterne er derfor henført til hovedkontoret. Flere af de små synsvirksomheder har også mere end et synssted.

Synsvirksomhedernes størrelse er defineret ved antallet af gennemførte syn. På bilag B vises de enkelte synsvirksomheders gennemførte syn, opgjort efter de seneste statistiske indberetninger fra 2. kvartal 2006.

Det er min opfattelse, at bilag A indeholder oplysninger af fortrolig karakter, så jeg skal anmode udvalget om at behandle bilaget fortroligt.  Bilaget er fremsendt til udvalget ved særskilt brev mærket ”fortroligt”, hvortil henvises.

Baggrunden herfor er, at oplysninger om antal syn pr. navngiven virksomhed efter min vurdering kan skabe konkurrenceforvridning og derfor må anses for at være oplysninger om forretningsforhold, der kan være af væsentlig betydning for virksomheden/enkeltpersoners økonomiske forhold. Oplysningerne har endvidere betydning for tilrettelæggelsen og gennemførelsen af Færdselsstyrelsens kontrol med synsvirksomhederne.  Færdselsstyrelsen offentliggør således heller ikke oplysninger om omsynsprocenter fordelt på virksomhedsniveau, idet omsynsprocenter i sig selv ikke bør være et konkurrenceparameter.

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Flemming Hansen