|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            12. januar 2007 J nr.            432-24  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 1. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål 79 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Er ministeren klar over, at staten med det sønderjyske motorvejsprojekt har overtaget et motorvejsprojekt, hvor man har valgt den løsning, som ifølge flere uafhængige konsulentrapporter har den laveste projektrente?"
Som det fremgår af min besvarelse af udvalgets spørgsmål 75 har Sønderjyllands Amt overvejet flere forskellige løsningsmuligheder for at skaffe en bedre vejforbindelse til Sønderborgområdet. Sønderjyllands Amt har ifølge regionplantillægget foretaget en afvejning mellem trafikkapacitet, fremkommelighed, gener for lodsejere, forbrug af landbrugsjord samt miljømæssige og økonomiske hensyn.
Det fremgår af regionplantillægget vedrørende projektet, at Sønderjyllands Amtsråd ud fra en samlet vurdering af de foreliggende løsningsmuligheder besluttede sig for at pege på en ny motorvej mellem Kliplev og Sønderborgområdet (den såkaldte I-løsning) som den bedste løsning, bl.a. fordi amtet vurderede, at den:
· â€stemmer bedst overens med amtsrÃ¥dets og erhvervslivets ønsker om at sikre en fortsat udvikling i omrÃ¥det
· sikrer den største kapacitet og den bedste fremkommelighed for pengene
· er den billigste af de undersøgte alternativer
· berører færrest lodsejere
· kræver mindst landbrugsjord
I-løsningen er samtidig den løsning, der pÃ¥ længere sigt bedst sikrer de berørte padder omfattet af EF-habitat-direktivet.â€
Dette grundlag har staten nu overtaget, og Vejdirektoratet arbejder nu videre med projektet med sigte på, at den valgte linjeføring gennemføres bedst muligt.
Flemming Hansen