Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             19. december 2006

J nr.  004-77                 

  

 

Trafikudvalget har i brev af 1. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål 77 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 77:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 1. december 2006 fra Jan Clausen, Aabenraa vedr. de danske godsjernbaners fremtid, jf. TRU alm. del - bilag 130."

 

Svar:

 

Jan Clausen, Aabenraa, har 1. december 2006 henvendt sig til Trafik­udvalget primært angående Dansk Jernbanes ønsker om at få adgang til strækningen Tønder-Tinglev.

 

Som det væsentlige konkluderer brevskriveren afslutningsvist, at Trafik­styrel­sen og Banedanmark blot ønsker at nedlægge sidebanerne. Hertil skal jeg bemærke, at jeg den 24. oktober 2006 modtog følgende indstilling fra Trafikstyrelsen:

 

” Det indstilles primært at Banedanmark skal gå i forhandling med Dansk Jernbane ApS ud fra nedenstående 3-trins skitse, således at Dansk Jernbane ApS f.eks. for en (symbolsk betaling) lejer strækningen for en vis periode.

Trafikstyrelsen gør opmærksom på, at en sådan konstruktion vil være en nyskabelse, men ser ingen formelle problemer heri.  

 

I den forbindelse indstilles det, at Trafikstyrelsen i givet fald tager kontakt til Dansk Jernbane Aps og Banedanmark om beslutningen.

 

Hvis det ikke lykkes for Dansk Jernbane Aps inden for de besluttede tidsrammer at gennemføre forslaget, indstilles det subsidiært, at ovennævnte bemyndigelse anvendes så strækningen nedlægges, dvs. permanent overgår til ”andet formål end almindelig jernbanedrift”, samt at nedlæggelsen kundgøres i Netredegørelsen.

 

Da andre tidligere har givet udtryk for en tilsvarende interesse for Tønder-Tinglev-banen, gælder en sådan mulighed i givet fald også dem, inden for de samme tidsfrister som udstikkes for Dansk Jernbane Aps.”

 

Som det fremgår af ovennævnte indstilling, søger Trafikstyrelsen her at imødekomme Dansk Jernbanes ønsker mht. til strækningen Tønder-Tinglev.

 

Udgangspunktet for Trafikstyrelsens indstilling var, at det er Banedanmark, som ejer og dermed forvalter strækningen, samt at der i øvrigt ikke er bevilget midler på Banedanmarks budget til renovering heraf.

 

I forhold til Jan Clausens spørgsmål om banen Aabenraa – Rødekro, kan det oplyses, at ministeren for offentlige arbejder (nu Transport- og Energiministeren) ved lov nr. 73 af 3. marts 1971 blev bemyndiget til at indskrænke driften på bl.a. statsbanestrækningen Rødekro-Aabenraa til kun at omfatte befordring af vognladningsgods og til senere helt eller delvis at nedlægge strækningen. I forlængelse heraf kan det oplyses, at Aabenraa havn i 2004 opsagde overenskomsten med DSB fra 1925, hvilket Trafikstyrelsen accepterede.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen