Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             15. december 2006

J. nr.           004-000075

  

 

Trafikudvalget har i brev af 28. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål 71, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål : 71

 

" Idet Booz Allan Hamilton i sin signalanalyse, jf. (2005-06) TRU alm. del - bilag 541, anfører på side 35, at "mekaniske og elektromekaniske sikringsanlæg som f.eks. sikringsanlæggene i Horsens og Struer (type DSB 1912/46) er vurderet som værende ikke økonomiske at modificere, og kritiske reservedele mangler. Disse bør derfor udskiftes snarest muligt", bedes ministeren oplyse, hvornår Banedanmark påtænker at påbegynde udskiftning af mekaniske og elektromekaniske sikringsanlæg af typen DSB 1912/46."

Svar:

 

Jeg har bedt Banedanmark bidrage til besvarelsen. Banedanmark oplyser:

” Banedanmark har i dag stadig enkelte ældre elektromekaniske sikringsanlæg af typen 1912/46. Det drejer sig om sikringsanlæggene på stationerne: Hillerød, Struer, Horsens, Langå, Randers, Skørping og Hjørring.

Planerne for fornyelsen af disse og Banedanmarks øvrige sikringsanlæg fastlægges i det videre arbejde i den igangværende sikringsstrategi og af de midler, der er afsat i finansloven til sikringsområdet. I 2007 og 2008 foregår der således fortsat en række overvejelser og vurderinger om udbudsstrategi, anlægstyper og udførelsesrækkefølge.

De første projekter forventes opstartet i 2007 og 2008, når disse er endeligt identificeret. På nuværende tidspunkt kan der intet konkret siges om ibrugtagningstidspunktet.”

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen