Trafikudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2006-07

Spørgsmål 69

Hvilke muligheder har transport- og energiministeren for at gribe ind i Københavns Kommunes manglende indsats for at tilpasse gadenettet til forøgelsen af boliger og arbejdspladser på Amager? Spørgeren mener, at Københavns Kommunes politiske flertal fører en trafikpolitik, som lægger hovedvægten på kollektiv trafik og søger at neddrosle individuel biltrafik. Det seneste eksempel er overborgmesterens afvisning af et tilbud om byggeri af en bro til den nye opera. Som følge af denne trafikpolitik sker der en stadig større belastning af de eksisterende snævre vej- og broforbindelser mellem den centrale del af København og Amager. Det fører til kødannelse, øget forurening fra biler, som holder i kø, og betydeligt tidsspilde. Det må anses for uhensigtsmæssigt, at så store dele af biltrafikken mellem København og Københavns nordlige forstæder på den ene side og Amager på den anden side passerer H.C. Andersens boulevard. Det vil derfor være af interesse at høre ministerens vurdering af mulighederne for at reducere belastningen af det centrale København, herunder især H.C. Andersens boulevard og tilstødende gader ved hjælp af nye investeringer i vej-, bro- og tunnelforbindelser mellem Sjællandssiden og Amager. Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Walter Christophersen (DF)
Dato: 27-11-2006
Status: Endeligt besvaret

Endeligt svar

Dokumentdato: 14-12-2006
Modtaget: 14-12-2006
Omdelt: 15-12-2006

TRU alm. del - svar på spm. 69, fra transport- og energiministeren

spm. 69 - trafik på amager (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 27-11-2006
Modtaget: 27-11-2006
Omdelt: 27-11-2006

Spm. om hvilke muligheder transport- og energiministeren har for at gribe ind i Københavns Kommunes manglende indsats for at tilpasse gadenettet til forøgelsen af boliger og arbejdspladser på Amager m.v., til transport- og energiministeren