|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 10. januar 2007 J nr. Â Â Â 004-U18-72Â Â Â Â Â Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. 61, som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra erhvervsportalen www.idag.dk, â€Farlig forvirring om farligt godsâ€, og herunder redegøre for, hvem der i dag har ansvaret for kontrol og tilsyn med farligt gods."
Jeg kan indledningsvis bekræfte, at transport af farligt gods i Danmark er reguleret af flere regelsæt og myndigheder.
Eksempelvis hører farligt gods, der transporteres ad jernbane, under Trafikstyrelsen medens farligt gods, der transporteres via luftfart, hører under Statens Luftfartsvæsen. På visse dele af farligt gods på søen er det Søfartsstyrelsen, der er ansvarlig myndighed.
Administrationen af bestemmelserne om transport af farligt gods varetages således af de myndigheder, der besidder den kompetente faglige viden inden for deres respektive område.
Justitsministeriet er regeludstedende myndighed vedrørende transport af farligt gods ad vej. Det er politiet, der forestår kontrollen ude på landevejene.
Artiklen â€Farlig forvirring om farligt gods†fremhæver bl.a. problemstillingen vedrørende regelsættet om sikkerhedsrÃ¥dgivere.
Færdselsstyrelsen er regeludstedende og administrativ myndighed vedrørende sikkerhedsrådgivere for transport af farligt gods samt tekniske krav til ADR-køretøjer (tankvogne mv.), idet Færdselsstyrelsen i forvejen administrerer regler og vilkår for virksomheder, der udfører godskørsel for fremmed regning og firmakørsel.
Som udgangspunkt skal alle virksomheder, der beskæftiger sig med transport af farligt gods ad vej eller jernbane, have udpeget en sikkerhedsrådgiver. Det er ikke kun egentlige transportvirksomheder, der er omfattet, men også afsender- og modtagervirksomheder. Virksomheder, der arbejder med klassificering, emballering, mærkning, på- og aflæsning af farligt gods og udfyldelse af transportdokumenter er således også omfattet.
Sikkerhedsrådgiveren skal være med til at forebygge uheld i forbindelse med transportrelaterede aktiviteter med farligt gods. Eksempelvis skal sikkerhedsrådgiveren rådgive virksomheden om transport af farligt gods og føre tilsyn med, at reglerne for transport af farligt gods overholdes.
Ledelsen i en virksomhed kan straffes med bøde, såfremt de overtræder reglerne om skriftligt at udpege en eller flere sikkerhedsrådgivere.
Jeg har forstÃ¥et artiklen â€Farlig forvirring om farligt gods†sÃ¥ledes, at visse virksomheder, som er omfattet af bekendtgørelsen om sikkerhedsrÃ¥dgivere for transport af farligt gods, ikke har tilstrækkelig fokus pÃ¥, at de skal have udpeget en sikkerhedsrÃ¥dgiver.
Dette er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, såfremt det er realiteten.
Jeg har derfor taget kontakt til Færdselsstyrelsen, som har oplyst, at der vil blive taget initiativ til at tage kontakt til branchen samt de involverede myndigheder med henblik på at få drøftet problemstillingen samt i givet fald bidrage til en forbedret information på området.
Flemming Hansen