|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            26. oktober 2006 J nr.            004-U18-22  Â
|
|
Trafikudvalget har i breve af 4. og 5. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. 5- 13 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 6:
â€Ministeren bedes oplyse, hvor mange ressourcer – herunder antal medarbejdere – der er afsat i Færdselsstyrelsen til tilsynet med private synsvirksomheder.â€
Svar:
Færdselsstyrelsen har oplyst, at der anvendes i størrelsesorden 24 årsværk til godkendelse af og tilsyn med syns- og omsynsvirksomheder, godkendelse af og tilsyn med kontrolinstanser for udstyr og kvalitetsstyring samt godkendelse af og tilsyn med uddannelsessteder for syns- og omsynsmedarbejdere. Hertil kommer opgaver i forbindelse med indkaldelse til periodiske syn, klagesagsbehandling og til behandling af kundehenvendelser om syn generelt.
Tilsynet er dels et administrativt tilsyn, dels et praktisk tilsyn. Det administrative tilsyn omfatter bl.a. kontrol af statistiske indberetninger fra synsvirksomhederne og stikprøvevis kontrol af omsynsprocenter i synsdatabasen. Det praktiske tilsyn omfatter bl.a. kontrol af tilstedeværelsen af udstyr, kontrol af køretøjer, samt for synsvirksomheder kontrol af, at der anvendes kvalitetsstyring.
Tilsynsindsatsen tilpasses løbende synsmarkedets udvikling med antallet af syns- og omsynsvirksomheder. Der er pr. 31. august 2006 godkendt 98 synsvirksomheder, fordelt på 584 synssteder. Efter at synsmarkedet blev liberaliseret pr. 1. januar 2005 har antallet af synsvirksomheder været stigende. Færdselsstyrelsen vil derfor ansætte yderligere tre inspektører ved udgangen af 2006 – ud over de nuværende seks – til styrkelse af indsatsen ved de praktiske tilsyn.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen