Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             5. december 2006

J. nr.           004-U18-000069

  

 

Trafikudvalget har i brev af 20. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål 59 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 59:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 17. november 2006 fra Fanø Kommune vedr. købstilbud på Esbjerg-Fanø overfarten, jf. TRU alm. Del – bilag 108."

Svar:

 

Indledningsvis skal jeg oplyse, at færgeruten mellem Esbjerg og Fanø drives af Scandlines på rent kommercielle forhold.

Staten er alene 50 % aktionær i Scandlines, og det er normalt ikke aktionærerne, der tager stilling til, om rederiet skal købe eller sælge enkeltaktiviteter, f.eks. ruter. Sådanne spørgsmål afgøres af rederiets ledelse, dvs. bestyrelse og direktion, hvilket jeg også tidligere har orienteret repræsentanter fra Fanø om.

Scandlines har indgået en samarbejdsaftale med Fanø Kommune om besejlingen af Esbjerg-Fanø ruten.

Samarbejdsaftalen indeholder bestemmelser om aftaleparternes rettigheder og pligter, herunder kravene til sejlplanen og rammerne for Scandlines´ prisjusteringer.

Således fremgår det f.eks. af samarbejdsaftalen, at Scandlines erklærer ikke at ville hæve de pr. 1. januar 2001 gældende takster, udover sådanne forhøjelser der kan begrundes i nettoprisindekset eller rederiets faktiske omkostningsudvikling. Ligeledes fremgår det af aftalen, at parterne én gang årligt drøfter priser, sejlplaner og servicen på ruten.

Aftalen kan opsiges med ét års varsel, men dette opsigelsesvarsel er i juli måned 2006 blevet forlænget til to år, bl.a. efter ønske fra borgmesteren i Fanø Kommune.

Da der er tale om en rent kommercielt drevet rute, synes jeg, at det er prisværdigt, at Scandlines frivilligt har indgået denne samarbejdsaftale med Fanø Byråd.

Jeg havde den 22. juni 2006 møde med borgmesteren i Fanø Kommune, Erik Nørreby. På mødet forklarede jeg Erik Nørreby, at vi og Deutsche Bahn gik efter et samlet salg af Scandlines.

Erik Nørreby udtrykte herefter et ønske om, at opsigelsesvarslet på samarbejdsaftalen mellem Scandlines og Fanø Kommune blev forlænget fra 1 år til 2 år.

Jeg lovede at undersøge muligheden herfor, og i juli måned blev opsigelsesvarslet som nævnt forlænget til 2 år.

I september måned blev jeg igen kontaktet af Fanø Kommune med et ønske om at overtage ruten.

I mit svar til kommunen henviste jeg til, at:

·         opsigelsesvarslet pÃ¥ samarbejdsaftalen var som ønsket blevet forlænget

·         det er fortsat planen at gennemføre et samlet salg af Scandlines

·         hvis der kommer et bud pÃ¥ Esbjerg-Fanø ruten, mÃ¥ aktionærerne (som følge af den igangværende salgsproces) tage stilling til dette, og hvis aktionærerne ikke ønsker at benytte sig af tilbuddet, vil en ny ejer af rederiet blive gjort bekendt hermed.

Baggrunden for, at aktionærerne må tage stilling til en sag, som det normalt er ledelsen i Scandlines, der afgør, er, at ledelsen i Scandlines på grund af salgsprocessen er blevet bedt om alene at fokusere på den daglige drift af rederiet, altså ”Business as usual”.

I midten af oktober modtog jeg endnu et brev fra Fanø Kommune. I brevet skriver borgmesteren i Fanø og Esbjerg, at de ønsker et møde med mig for at drøfte, hvordan kommunerne kan afgive tilbud, og hvordan de kan få adgang til taloplysninger om ruten, så de kan afgive tilbud.

Jeg skal bemærke, at sådanne økonomiske oplysninger om de enkelte kommercielle ruter vil være fortrolige.

Jeg har ikke stillet Fanø Kommune i udsigt at ville bistå kommunen i at udarbejde et tilbud, men alene nævnt, at kommer der et tilbud, må aktionærerne tage stilling til dette.

Jeg svarede derfor kommunen, at:

·         aktionærerne i Scandlines fortsat gÃ¥r efter et samlet salg af Scandlines

·         salgsprocessen er nu sÃ¥ langt fremskreden, at det ikke er hensigtsmæssigt at pÃ¥begynde drøftelser om salg af enkeltdele

·         en ny ejer vil blive gjort bekendt med interessen for at overtage ruten

Afslutningsvis kan jeg tilføje, at de to tilbageværende mulige købere af Scandlines begge har tilkendegivet, at de ser Scandlines´ indenlandske danske ruter som et attraktivt aktiv, de ønsker at videreudvikle. En køber af Scandlines vil endvidere skulle respektere samarbejdsaftalen mellem Scandlines og Fanø kommune.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen