Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             11. december 2006

J nr.             432-24

  

 

Trafikudvalget har i brev af 15. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål 55 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 55:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11. november 2006 fra Danmarks Naturfredningsforening, lokalkomiteen i Lundtoft vedr. klage til EU kommissionen over godkendelsen af etablering af en motorvej mellem Kliplev og Sønderborg, jf. TRU alm. del – bilag 98."

Svar:

 

Danmarks Naturfredningsforenings materiale omhandler konsekvenser af anlæg af en motorvej fra Kliplev til Sønderborg set i forhold til EU-habitat- og fuglebeskyttelsesområder langs motorvejslinjen.

Trafikudvalget har tidligere i forbindelse med spørgsmål 184-186 i folketingsåret 2005-2006 fået information om dette emne.

Som anført i besvarelsen af spørgsmål 184 gav Miljø- og Energiministeriet i september 2001 Sønderjyllands Amt tilladelse til at begynde planlægning af en motorvej gennem det internationale naturbeskyttelsesområde ved Hostrup Sø, da det vurderedes, at der kun etableres et projekt, der ikke ville have væsentlige negative konsekvenser for de arter og naturtyper, som området er udpeget til at beskytte.

I januar 2004 sendte Sønderjyllands Amtsråd et regionplantillæg med tilhørende VVM-redegørelse i offentlig høring.

I marts 2004 gjorde miljøministeren indsigelse mod forslaget bl.a. med henvisning til, at det ikke er tilstrækkelig dokumenteret, at den foreslåede motorvejsløsning er i overensstemmelse med hensynet til det internationale naturbeskyttelsesområde samt hensynet til yngle- og rasteområder for arter omfattet af habitatdirektivets artikel 12.

Dette medførte yderligere undersøgelser og uddybende vurderinger af projektet, forslag om mindre ændringer i vejprojektet og især forslag til udbygning af afværgeforanstaltninger i henhold til arter omfattet af artikel 12. Herefter vurderede amtet, at den valgte løsning ikke medførte skader på integriteten af naturbeskyttelsesområdet ved Hostrup Sø.

I brev af 30. juni 2005 til amtet trak miljøministeren sin indsigelse mod det således reviderede regionplantillæg tilbage og giver amtsrådet tilladelse til at vedtage regionplantillægget.

I Sønderjyllands Amts redegørelse nævnes endvidere, at Miljøministeriet i den omhandlede periode har været repræsenteret i og formand for en arbejdsgruppe under EU, der netop behandlede habitatdirektivet og skulle komme med oplæg til en fælles fortolkning i EU af bestemmelserne i direktivet. Erfaringerne herfra er indgået i Miljøministeriets forhandlinger med amtet, og har efter amtets vurdering haft indflydelse på det endelige resultat.

Vedtagelsen af regionplantillægget blev påklaget til Naturklagenævnet af nogle berørte lodsejere samt Dansk Ornitologisk Forening – Sønderjylland og Danmarks Naturfredningsforening.

Klagerne til Naturklagenævnet fra Dansk Ornitologisk Forening – Sønderjylland og Danmarks Naturfredningsforening vedrørte først og fremmest forholdet til naturbeskyttelsesområderne. I klagerne påpegedes flere forhold, bl.a.

·         at der ikke er udpeget erstatningsarealer for de berørte dele af fuglebeskyttelsesomrÃ¥det,

·         at vejanlægget vil være forstyrrende for fuglelivet,

·         at amtet ikke har dokumenteret, at motorvejen ikke vil pÃ¥virke de to Natura 2000 omrÃ¥der ved Hostrup Sø og Rinkenæs Skov,

·         at moseomrÃ¥det nord for Kliplev i habitatomrÃ¥det Hostrup Sø kan pÃ¥virkes alvorligt ved grundvandssænkninger,

·         at naturtyperne i omrÃ¥det er meget følsomme over for øget kvælstofudslip fra motorvejstrafikken,

·         at vejvand vil kunne pÃ¥virke elle- og askeskove i habitatomrÃ¥det, og

·         at motorvejen kan give en barrierevirkning for flora og fauna.

·         Desuden klages der over gennemførelsen af processen i forhold til VVM-reglerne og planloven.

Sønderjyllands Amt har kommenteret klagerne til Naturklagenævnet og fremfører

·         at grundvandssænkning kun vil ske i byggeperioden efter en detail- og tidsplanlægning,

·         at den øgede kvælstofbelastning er beregnet til 0,7 % i forhold til den nuværende belastning,

·         at naturtypen elle-/askeskov ikke vil blive pÃ¥virket af en eventuel ændring af det nærliggende vandløb,

·         at barriere-effekten imødegÃ¥s ved etablering af kompensationsvandhuller og paddehegn, og

·         at der er flere større veje i omrÃ¥det, bl.a. den nuværende motorvej, som fuglelivet godt kan leve tæt pÃ¥.

 

Naturklagenævnet gennemgik i sin afgørelse, hvorvidt den gennemførte proces lever op til VVM-reglerne og planloven, og Naturklagenævnet fandt, at processen er gennemført efter reglerne.

Endvidere gennemgik Naturklagenævnet de enkelte klagepunkter og nåede samlet frem til, at der ikke gives klagerne medhold i, at amtet har tilsidesat forpligtelserne efter habitatbestemmelserne.

Naturklagenævnet afviste de fremførte klager i sin afgørelse af 16. maj 2006.

I den aktuelle klage fra Danmarks Naturfredningsforening ved lokalkomite Lundtoft gøres følgende tre forhold gældende

·         Forkert anvendelse af habitatdirektivets art. 6, stk. 3 og 4. Her peges pÃ¥ at en del af et Natura 2000 vil blive anvendt til formÃ¥l, som ikke er forbundet med omrÃ¥dets udpegning.

·         Manglende udpegning af arealer under habitatdirektivet. Danmarks Naturfredningsforening anfører, at omrÃ¥det syd for det nuværende Natura 2000 omrÃ¥de ogsÃ¥ burde have været udpeget som Natura 2000 omrÃ¥de, bl.a. for at opretholde en vigtig biologisk korridor til naturomrÃ¥det ved SøgÃ¥rd søerne og SøgÃ¥rd Skov.

·         Fragmentering af undersøgelsen af skadelige virkninger pÃ¥ Natura 2000 omrÃ¥de. Det anføres her, at der vil være en øget kvælstofbelastning i et omrÃ¥de, der allerede er belastet over tÃ¥legrænsen. Det anføres videre, at der i forbindelse med anlægsarbejderne vil ske en grundvandssænkning i omrÃ¥det ved Hostrup Sø og at det ikke er tilstrækkeligt at undersøge dette forhold nærmere i projektets detailprojekteringsfase.

Som det ses af den ovenfor beskrevne sagsgang forud for Sønderjyllands Amtsråds vedtagelse af regionplantillægget og behandlingen ved Naturklagenævnet er der sket en særdeles grundig behandling af motorvejens konsekvenser for naturforholdene i området.

Motorvejsprojektet berører som tidligere nævnt habitatområdet, idet et hjørne på 5,6 ha ud af områdets 1322 ha vil blive afskåret af vejen. 

Blandt andet derfor er det efter forhandlinger mellem Sønderjyllands Amt og Skov- og Naturstyrelsen bestemt, at projektet skal anlægges med en række afværgeforanstaltninger, der afbøder de skadevirkninger, der måtte være på naturen. Det drejer sig eksempelvis om, at der langs mere end halvdelen af motorvejen etableres paddehegn, der etableres ledelinjer i landskabet i form af levende hegn og der nyanlægges eller oprenses i alt 70 vandhuller. Desuden anlægges et stort antal faunapassager på tværs af motorvejen, således at vigtige biologiske korridorer kan opretholdes.

Endvidere er der opstillet en række detaljerede krav til hvordan selve anlægsarbejderne skal udføres, herunder hvornår og hvordan eventuelle midlertidige grundvandssænkninger skal udføres.

Det er på den baggrund Vejdirektoratets opfattelse - som jeg kan henholde mig til - at der allerede er taget hensyn til de påklagede forhold i det foreliggende projekt, og at klagen til EU ikke af Europa-Kommissionen vil blive givet opsættende virkning på projektet.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen