Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             7/12-06

J. nr.           004-018-64

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål 54 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  54:

 

"Ministeren bedes kommentere materiale udleveret af 3F-Høje Taastrup vedr. rekruttering til transportbranchen, jf. TRU alm. del - bilag 87."

 

Svar:

 

Jeg har med interesse læst bilagsmaterialet fra 3F-Høje Tåstrup, hvori der anføres en række udfordringer for erhvervet i almindelighed og for chaufførerne i særdeleshed. Bilagsmaterialet indeholder endvidere en række forslag til at imødekomme erhvervets forskellige udfordringer.  

I materialet peges bl.a. på følgende tre problemstillinger:

1.       Øget arbejdspres, bl.a. som følge af mangel pÃ¥ arbejdskraft, bøder for overtrædelse af regler, og trængsel pÃ¥ vejnettet. I materialet anbefales det bl.a. at give fortrinsret til erhvervstransporter og den kollektive transport.

2.      DÃ¥rligt image for chauffører og transporterhvervet. I materialet anbefales bl.a., at Transport- og Energiministeriet og andre ministerier støtter bedre op om erhvervet. Mere konkret anbefales det, at Transport- og Energiministeriet i samarbejde med Undervisningsministeriet bistÃ¥r erhvervet med en informationskampagne rettet mod unge.

3.      Uigennemskueligt uddannelsessystem og generelle rekrutteringsproblemer i erhvervet. I materialet anbefales det bl.a. at sikre et mere gennemskueligt uddannelsessystem.

Ad 1 – Arbejdspres.

Jeg har forståelse for, at nogle chauffører kan føle sig pressede som led i den rivende udvikling, som transporterhvervet står overfor.

Håndtering af udfordringer med øget arbejdspres er principielt et overenskomstmæssigt spørgsmål, som vi ikke blander os i fra statens side, så længe den relevante lovgivning overholdes.

I forhold til forslaget om at give erhvervstransporterne et trafikalt fortrin på linje med de fortrin den kollektive bustransport har i visse byområder, skal man være opmærksom på, at erhvervstransporterne udgør et væsentligt større antal end bustransporterne. Forslaget vil derfor sandsynligvis være vanskeligt at gennemføre, uden at det opleves som en stor gene for personbiltransporterne.  I byområderne vil det i givet fald være et kommunalt anliggende.  

Ad 2 – Image for chauffører og erhvervet generelt

Som minister for transportområdet har jeg en stor interesse i, at transporterhvervets image i offentligheden modsvares af det for samfundet helt uundværlige arbejde, som erhvervet udfører.

Jeg har derfor igangsat en lang række initiativer for at styrke fokus på godstransportområdet, herunder de udfordringer sektoren står over, og den vigtige samfundsmæssige betydning erhvervet har.  

Jeg har for et år siden etableret Godstransportens Tænketank, som netop har til formål at sætte fokus på branchen. Tænketanken er bredt sammensat med repræsentanter fra alle transportformer.

Transport- og Energiministeriet arbejder på en samlet strategi for godstransportområdet, der forventes at udkomme i 2007.  Som led i dette arbejde, er der allerede offentliggjort en række udspil.

Jeg vil gerne fremhæve arbejdet med at indføre modulvogntog, der forventes at kunne bidrage en generel styrkelse af transportsektoren, og som også vil have en positiv miljømæssig betydning.

Der forberedes i det videre arbejde som led i den samlede godsstrategi bl.a. et oplæg om de overordnede principper for den samlet godsstrategi, en analyse om vejgodstransportbranchen i samarbejde med Økonomi- og Erhvervsministeriet, et strategioplæg for udviklingen af danske havne, en strategi for vejgodstransporten og endelig en samlet redegørelse vedrørende strategien for godstransport.

Initiativforslagene på godstransportområdet drøftes bl.a. i ”Godstransportens tænketank”.

Hertil kommer, at jeg forventer, at den nye Infrastrukturkommission også vil vurdere aspekter vedrørende godstransportområdet, som led i dens arbejde med at analysere fremtidens behov for infrastruktur og komme med forslag og strategier vedrørende håndteringen af de langsigtede udfordringer for transportinfrastrukturen.   

Sagt med andre ord, så har Transport- og Energiministeriet en klar fælles interesse med transporterhvervets parter i, at erhvervet er en god og attraktiv sektor.

Jeg er derfor helt uenig i, når det i plancherne anføres, at ”Transportministeriet til tider har ført an i mediernes hetz mod branchen”. Vi har generelt en meget god og konstruktiv dialog med branchen.

Jeg har noteret mig forslaget om, at Transport- og Energiministeriet i samarbejde med Undervisningsminister bistår erhvervet med en informationskampagne rettet mod unge.

Jeg vil lade dette forslag indgå Transport- og Energiministeriets igangværende arbejde om en ny vejgodsstrategi, der forventes at udkomme i 2007. Jeg forventer endvidere, at denne strategi vil berøre emner vedrørende transporterhvervets image. Vi har i den forbindelse aktuelt en god debat med en række af branchens organisationer om udfordringer og strategier for vejgodstransporten, og vi vil i den sammenhæng inddrage 3Fs betragtninger.

Ad 3 - Uddannelsessystemet og generelle rekrutteringsproblemer i erhvervet.

Rekruttering af medarbejdere til transporterhvervet er mig bekendt allerede et tema, der er højt på dagsorden i transportsektorens organisationer.

Jeg forventer derfor også, at spørgsmålene om rekruttering af medarbejdere og sammensætningen af uddannelsessystemet i transportbranchen som helhed, vil indgå som et element i Transport- og Energiministeriets kommende vejgodsstrategi, der vil blive et tema i godstransportens tænketank.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen