|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            7/12-06 J. nr.          004-018-64  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 9. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål 54 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere materiale udleveret af 3F-Høje Taastrup vedr. rekruttering til transportbranchen, jf. TRU alm. del - bilag 87."
Jeg har med interesse læst bilagsmaterialet fra 3F-Høje TÃ¥strup, hvori der anføres en række udfordringer for erhvervet i almindelighed og for chaufførerne i særdeleshed. Bilagsmaterialet indeholder endvidere en række forslag til at imødekomme erhvervets forskellige udfordringer. Â
I materialet peges bl.a. på følgende tre problemstillinger:
1. Øget arbejdspres, bl.a. som følge af mangel på arbejdskraft, bøder for overtrædelse af regler, og trængsel på vejnettet. I materialet anbefales det bl.a. at give fortrinsret til erhvervstransporter og den kollektive transport.
2. Dårligt image for chauffører og transporterhvervet. I materialet anbefales bl.a., at Transport- og Energiministeriet og andre ministerier støtter bedre op om erhvervet. Mere konkret anbefales det, at Transport- og Energiministeriet i samarbejde med Undervisningsministeriet bistår erhvervet med en informationskampagne rettet mod unge.
3. Uigennemskueligt uddannelsessystem og generelle rekrutteringsproblemer i erhvervet. I materialet anbefales det bl.a. at sikre et mere gennemskueligt uddannelsessystem.
Ad 1 – Arbejdspres.
Jeg har forståelse for, at nogle chauffører kan føle sig pressede som led i den rivende udvikling, som transporterhvervet står overfor.
Håndtering af udfordringer med øget arbejdspres er principielt et overenskomstmæssigt spørgsmål, som vi ikke blander os i fra statens side, så længe den relevante lovgivning overholdes.
I forhold til forslaget om at give erhvervstransporterne et trafikalt fortrin pÃ¥ linje med de fortrin den kollektive bustransport har i visse byomrÃ¥der, skal man være opmærksom pÃ¥, at erhvervstransporterne udgør et væsentligt større antal end bustransporterne. Forslaget vil derfor sandsynligvis være vanskeligt at gennemføre, uden at det opleves som en stor gene for personbiltransporterne. I byomrÃ¥derne vil det i givet fald være et kommunalt anliggende. Â
Ad 2 – Image for chauffører og erhvervet generelt
Som minister for transportområdet har jeg en stor interesse i, at transporterhvervets image i offentligheden modsvares af det for samfundet helt uundværlige arbejde, som erhvervet udfører.
Jeg har derfor igangsat en lang række initiativer for at styrke fokus pÃ¥ godstransportomrÃ¥det, herunder de udfordringer sektoren stÃ¥r over, og den vigtige samfundsmæssige betydning erhvervet har. Â
Jeg har for et år siden etableret Godstransportens Tænketank, som netop har til formål at sætte fokus på branchen. Tænketanken er bredt sammensat med repræsentanter fra alle transportformer.
Transport- og Energiministeriet arbejder på en samlet strategi for godstransportområdet, der forventes at udkomme i 2007.  Som led i dette arbejde, er der allerede offentliggjort en række udspil.
Jeg vil gerne fremhæve arbejdet med at indføre modulvogntog, der forventes at kunne bidrage en generel styrkelse af transportsektoren, og som også vil have en positiv miljømæssig betydning.
Der forberedes i det videre arbejde som led i den samlede godsstrategi bl.a. et oplæg om de overordnede principper for den samlet godsstrategi, en analyse om vejgodstransportbranchen i samarbejde med Økonomi- og Erhvervsministeriet, et strategioplæg for udviklingen af danske havne, en strategi for vejgodstransporten og endelig en samlet redegørelse vedrørende strategien for godstransport.
Initiativforslagene pÃ¥ godstransportomrÃ¥det drøftes bl.a. i â€Godstransportens tænketankâ€.
Hertil kommer, at jeg forventer, at den nye Infrastrukturkommission ogsÃ¥ vil vurdere aspekter vedrørende godstransportomrÃ¥det, som led i dens arbejde med at analysere fremtidens behov for infrastruktur og komme med forslag og strategier vedrørende hÃ¥ndteringen af de langsigtede udfordringer for transportinfrastrukturen.  Â
Sagt med andre ord, så har Transport- og Energiministeriet en klar fælles interesse med transporterhvervets parter i, at erhvervet er en god og attraktiv sektor.
Jeg er derfor helt uenig i, nÃ¥r det i plancherne anføres, at â€Transportministeriet til tider har ført an i mediernes hetz mod branchenâ€. Vi har generelt en meget god og konstruktiv dialog med branchen.
Jeg har noteret mig forslaget om, at Transport- og Energiministeriet i samarbejde med Undervisningsminister bistår erhvervet med en informationskampagne rettet mod unge.
Jeg vil lade dette forslag indgå Transport- og Energiministeriets igangværende arbejde om en ny vejgodsstrategi, der forventes at udkomme i 2007. Jeg forventer endvidere, at denne strategi vil berøre emner vedrørende transporterhvervets image. Vi har i den forbindelse aktuelt en god debat med en række af branchens organisationer om udfordringer og strategier for vejgodstransporten, og vi vil i den sammenhæng inddrage 3Fs betragtninger.
Ad 3 - Uddannelsessystemet og generelle rekrutteringsproblemer i erhvervet.
Rekruttering af medarbejdere til transporterhvervet er mig bekendt allerede et tema, der er højt på dagsorden i transportsektorens organisationer.
Jeg forventer derfor også, at spørgsmålene om rekruttering af medarbejdere og sammensætningen af uddannelsessystemet i transportbranchen som helhed, vil indgå som et element i Transport- og Energiministeriets kommende vejgodsstrategi, der vil blive et tema i godstransportens tænketank.
Flemming Hansen