|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato        4.  december 2006 J nr.            004-u18-000058  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 9. november stillet mig følgende spørgsmål 53 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes oplyse adresserne på de 44 boliger og 37 erhvervsejendomme, der bliver berørt af Nybygningsløsningen i Trafikstyrelsens rapport vedr. jernbaneforbindelsen mellem København og Ringsted via Køge."
Trafikstyrelsens rapport vedr. jernbaneforbindelsen København og Ringsted via Køge, den sÃ¥kaldte â€Strategianalyseâ€, er udført pÃ¥ et overordnet analyseniveau. Opgørelsen over de berørte ejendomme er pÃ¥ nuværende tidspunkt ikke endelig og der vil ske justeringer og tilpasninger i den VVM analyse, som er besluttet gennemført i perioden 2007-2009.
På den baggrund finder jeg det ikke rimeligt af hensyn til de pågældende beboere og virksomheder allerede nu at udpege muligt berørte ejendomme ved at oplyse de præcise adresser.
For en ordens skyld skal jeg gøre opmærksom pÃ¥ at strategianalysens oplysninger om det berørte antal ejendomme, nemlig 37 erhvervsejendomme og 44 boliger dækker matrikler og ikke postadresser. Matriklerne kan indeholde flere postadresser, der dækker over sÃ¥vel virksomheder i erhvervsejendomme som boliger i beboelsesejendomme.Â
Ejendommene kan berøres delvist eller helt. Således dækker det foreløbige skøn, at 8 erhvervsbygninger og 92 boliger skal nedrives.
Den konkrete linieføring gennem specielt Valby og Hvidovre, hvor bebyggelsesgraden er høj, er imidlertid afgørende for det endelige antal berørte boliger og erhvervsejendomme. Det må bero på et politisk valg om man vil fordyre anlægget for at mindske påvirkningen på det omgivende samfund, men hvis eksempelvis Nybygningsløsningens linieføring gennem Hvidovre lægges i en overdækning langs Holbækmotorvejen, kan antallet af boliger, der skal nedrives, reduceres til 41.
I forbindelse med projekteringen vil der være behov for at pÃ¥lægge byggelinier langs linieføringen, og disse vil inkludere alternative linieføringer og arealer, der skal anvendes, hvis der træffes politisk beslutning om tilvalg af â€Niveau 2†anlægselementer. Med pÃ¥læg af byggelinier vil antallet af potentielt berørte ejendomme være større end det antal, der er oplyst i Strategianalysen, men i sidste ende vil kun en lille del af disse ejendomme blive berørt.
I forbindelse med den forestående VVM analyse vil arbejdet med optimering og detaljering af linieføringen for Nybygningsløsningen kunne påbegyndes. Resultatet af denne projektering vil bl.a. være ekspropriationsplaner, hvoraf omfanget af berørte ejendomme inklusive adresser vil fremgå.
Trafikstyrelsen vil så snart det er muligt efter projekteringslovens vedtagelse, give en orientering om projektet til ejerne af de potentielt berørte ejendomme, og jeg vil ved samme lejlighed viderebringe adresserne til udvalget.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen