Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             19. december 2006

J. nr.           004-47

  

 

Trafikudvalget har i brev af 6. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål 47 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  47:

 

" Ministeren bedes kommentere på de nye store investeringsplaner på Kalundborg Havn for 431 mio. kr., jf.  vedlagte artikel "Gigantinvesteringer på havnen i Kalundborg" fra www.dr.dk/regioner/regionalen fredag den 3. november 2006. Ministeren bedes i sit svar vurdere, hvilke muligheder ministeren ser for at få udvidet Rute 23 mellem Holbæk og Kalundborg evt. som en motorvej, således at trafikken mellem det nuværende motorvejsnet og Kalundborg Havn i fremtiden kan afvikles forsvarligt, og så der tillige kan etableres et alternativ til Storebæltsbroen for den tunge trafik mellem landsdelene. Ministeren bedes også i sit svar inddrage EU's strategi om at flytte gods fra vej til vandtransport, hvorunder Kalundborg Havn er nævnt som en af fire strategisk vigtige godshavne i Danmark pga. vanddybden i havnebasinnet."

 

Svar:

 

Generelt er det regeringens holdning, at de fremtidige krav bevirker, at der er behov for at understøtte alle transportformerne både hver for sig og i et samspil.

 

Jeg har med interesse noteret mig investeringsplanerne for Kalundborg Havn, der omfatter investeringer på 431 mio. kr.

 

Det fremgår af artiklen, at hensigten med investeringerne bl.a. er at tiltrække yderlige krydstogtskibe ved at bygge en ny 350 meter lang pier ud i havnen og at bygge en ny Vesthavn til Molsliniens færger.

 

Jeg forstår, at planerne om de store investeringer er blevet til på baggrund af en såkaldt masterplan for havnen, der blev offentliggjort den 3. november 2006. Overvejelserne om en masterplan er gennemført bl.a. med udgangspunkt i en positiv markedsanalyse af godsudviklingen i havnen, overvejelser om kapaciteten i den eksisterende havn, trafikafviklingen samt vurderinger af udbygningsmulighederne og den efterspurgte vanddybde.

 

Jeg finder det positivt, at Kalundborg Havn har tilvejebragt et beslutningsgrundlag for udbygningerne med henblik på at kunne tilfredsstille efterspørgslen efter havnens ydelser i et voksende marked - også på længere sigt.

 

Jeg ser frem til at følge det videre arbejde.

 

For så vidt angår delspørgsmålet om vejforbindelsen mellem Holbæk og Kalundborg kan jeg oplyse, at Vejdirektoratet i samarbejde med de berørte kommuner er i gang med at undersøge de fremtidige behov til fremtidig placering og udformning af en højklasset vejforbindelse mellem Holbækmotorvejen og Kalundborg (Rute 23). I forbindelse med undersøgelsen afdækkes bl.a. det lokale erhvervslivs forventninger og ønsker til en fremtidig placering og udformning af vejen.

 

Undersøgelsen forventes færdig inden sommerferien 2007, og vil munde ud i et antal forslag til vejudformninger, som vil omfatte både motorvejs- og motortrafikvejsløsninger. Undersøgelsen vil i givet fald skulle følges op af en egentlig VVM-undersøgelse.

 

Med hensyn til spørgsmålets sidste del går jeg ud fra, at der sigtes til, at Kalundborg Havn er nævnt i Transport- og Energiministeriets udspil "Bedre samspil mellem transportformerne" som en havn med national betydning grundet dens geografiske placering og de godsmængder, der allerede i dag håndteres via havnen.

 

Regeringen ser havnene som helt centrale i forhold til den udfordring, vi står overfor, når vi imødeser en betydelig vækst i godstransporterne frem mod 2025. Havnene er en del af løsningen på fremtidens transportudfordringer. Det er derfor glædeligt at Kalundborg vil løfte en del af opgaverne.

 

 

Kalundborg Havn er derfor ogsÃ¥ udpeget i det kommende forsøg med modulvogntog, hvor indførelsen af modulvogntog ikke alene indebærer en betydelig effektivisering af vejtransporterne, men ogsÃ¥ er et led i at styrke samspillet mellem transportformerne. 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen