Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             22.  november 2006

J nr.             004-u18-000057

  

 

Trafikudvalget har i brev af 3. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål 44 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 44:

 

" I aftale om trafik for 2007 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre fremgår det, at der skal etableres et overhalingsspor øst for Ringsted, til afslutning inden 2010. Hvilken forøgelse af kapaciteten - både før og efter Ringsted – vil det give anledning til? Og er det en kapacitetsforøgelse, der primært tænkes brugt på pendler-, fjerngods- eller banegodstrafikken?"

Svar:

 

Overhalingssporet øst for Ringsted station er et blandt flere elementer i projektet vedrørende kapacitetsforbedringer vest for København (KØR projektet). Det samlede projekt har til mål at sikre en samlet kapacitetsforbedring på 15 pct. svarende til 2 persontogskanaler eller 1 godstogskanal pr. retning pr. time, hvilket dog ikke opnås kun ved etablering af overhalingssporet.

 

På grund af sporgeometrien på Ringsted station opstår der i dag ofte ventetider for tog fra København mod Næstved og for tog fra Slagelse mod København. Ventetiderne kan medføre afsmittende forsinkelser for den øvrige trafik. Desuden er mulighederne for at planlægge overhaling af vestgående godstog dårlige mellem Roskilde og Slagelse. De overhalingsspor, der findes på Ringsted Station og i Sorø, er placeret uhensigtsmæssigt for de tog, der kører mod vest, og i Borup er overhalingssporet fælles for alle tog uanset i hvilken retning, de kører.

 

Antallet af persontog på strækningen vil i de kommende år at blive forøget (særligt i godstogenes spidstimer om aftenen) ved de planlagte udvidelser af DSB’s køreplaner, og det øger yderligere behovet for overhalingsmuligheder. Det nye overhalingsspor i Ringsted imødekommer dette behov . Det nye spor har en kapacitetsforbedrende effekt for både godstogs- og persontogstrafikken og vil bidrage generelt til en bedre regularitet omkring Ringsted.

Uanset om det senere bliver besluttet at anlægge en ny jernbanestrækning fra København over Køge til Ringsted (Nybygningsløsningen) eller det ekstra spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup med vendespor i Roskilde (5. sporsløsningen), er kapacitetsforbedringen på strækningen øst for Ringsted Station et vigtigt element.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen