Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             22. november 2006

J nr.             432-64

  

 

Trafikudvalget har i brev af 2. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål  41 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 41:

 

"Ministeren bedes kommentere den vedhæftede kronik "Borgerbedrag og utroværdighed vedrørende Silkeborglinierne?", som spørgeren har fået bragt i en række jyske aviser og hvor spørgeren fremfører en lang række betænkeligheder ved Kombi- og Ringvejsliniernes påvirkninger af habitatsområde 181, utroværdigheder ved beslutningsprocessen o.s.v. Efter spørgerens opfattelse må ministeren helt naturligt forholde sig til disse betænkeligheder."

 

Svar:

 

Anlæg af en motorvej ved Silkeborg vil have virkninger på miljøet, uanset om det sker i Resendallinien nord om Silkeborg eller i Kombilinien eller Ringvejslinien gennem Silkeborg. I alle linjer påvirkes mennesker, natur og landskab og alle linjer krydser habitatområder. Et stort område af Gudenådalen øst for Silkeborg er fredet. Det har derfor ikke hidtil været muligt at fastlægge motorvejens linjeføring på strækningen mellem Funder og Låsby.

 

Regeringen prioriterer miljøet højt og har derfor besluttet, af hensyn til de naturmæssige værdier, som knytter sig til Gudenådalen, ikke at ville gennemføre Resendallinien, der krydser Gudenådalen i det fredede område. Kommende generationer skal også have lov til at opleve den storslåede og unikke natur. Dette er regeringens politiske vurdering og beslutning. Regeringen vil i stedet gå videre med Kombilinien.

Jeg ser nu frem til, at Vejdirektoratet kommer med sin nye indstilling i sagen, jf. mit svar på spørgsmål 40.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen