|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            12. oktober 2007 J. nr.          004-U18-231  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af den 27. september 2007 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Finder ministeren det tilfredsstillende, at det defekte gevind i Dash 8-flyets understel ikke har stået på tjeklisten over de flydele, der efterses regelmæssigt?"
Vedligeholdelse af fly sker efter godkendte vedligeholdelsesprogrammer, der som udgangspunkt skal være i overensstemmelse med de instrukser, der er givet af typecertificeringsindehaveren, i dette tilfælde de canadiske myndigheder og det europæiske luftfartssikkerhedsagentur (EASA).
I fabrikantens vedligeholdelsesprogram for Dash 8-Q400 fremgår det, at actuatoren, som bruges til at udfælde landingshjulene, skal udskiftes efter 22.400 flyvninger. Flyet som havarerede i Aalborg havde foretaget 14.795 landinger. Flyet som havarerede i Vilnius havde foretaget 14.224 landinger.
Ved inspektion af actuatoren ville fejlen antageligt være konstateret, idet actuatoren er monteret i det korroderede indvendige gevind, som fik landingsstellet til at bryde sammen.
Der er siden havarierne sket en justering af vedligeholdelsesprogrammet og der arbejdes på at finde ud af, hvorfor metallet ikke kunne holde til de 22.400 landinger, som det var beregnet til.
Der skal ikke herske tvivl om, at jeg ønsker at sagen undersøges til bunds, så en lignende situation kan undgås. Jeg har derfor bedt Statens Luftfartsvæsen om en redegørelse for hele sagen, hvor det blandt andet vurderes, hvordan myndighedernes rolle eventuelt kan forbedres.
Jakob Axel Nielsen