Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             12. oktober 2007

J. nr.           004-U18-231

  

 

Trafikudvalget har i brev af den 27. september 2007 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  404

 

"Ministeren bedes oplyse, hvad årsagen er til, at eventuelle oplysninger om det japanske flyveforbud mod Dash 8-flyene fra den internationale luftfartsorganisation ICAO ikke er videregivet til SLV."

Svar:

 

Det internationale indberetningssystem er, som beskrevet i svaret på spørgsmål 403 (TRU alm.del) indført for at undgå, at ICAO’s ca. 190 medlemslande gensidigt skal holde hinanden orienteret om tekniske problemer med fly.

 

Bombardier og de canadiske myndigheder har i tilfældet med det japanske fly vurderet, at der var tale om en enkeltstående fejl og har på den baggrund vurderet, at der ikke var behov for at foretage sig yderligere i sagen.

 

Statens Luftfartsvæsen har på foranledning af den aktuelle sag fået oplyst, at fejlen skyldtes en menneskelig fejl i forbindelse med vedligeholdelse.

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Axel Nielsen