|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            12. oktober 2007 J. nr.          004-U18-231  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af stillet mig følgende spørgsmål  (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
" Da det af svaret på S 6016 fremgår, at Statens Luftfartsvæsen (SLV) ikke har været informeret om et flyveforbud mod Dash 8-flytypen udstedt af de japanske myndigheder, bedes det oplyst, hvad ministeren vil foretage sig i den anledning."
Der er under den internationale luftfartsorganisation, ICAO, etableret et system, der sikrer, at alle oplysninger om havarier, hændelser mv. samles ét sted, nemlig hos flyfabrikanten og fabrikationslandets myndigheder, i dette tilfælde henholdsvis Bombardier og de canadiske myndigheder.
Det internationale indberetningssystem er indført for at undgå, at ICAO’s ca. 190 medlemslande gensidigt skal holde hinanden orienteret om tekniske problemer med fly.
Det er fabrikationslandets myndigheder, der beslutter, om der skal foretages noget ekstraordinært i anledning af bestemte problemer.
Bombardier og de canadiske myndigheder har i tilfældet med det japanske fly vurderet, at der var tale om en enkeltstående fejl og har på den baggrund ikke fundet, at der ikke var behov for at informere alle lande, som flyver med Dash 8-fly.
Jeg kan supplerende oplyse, at Statens Luftfartsvæsen, på foranledning af den aktuelle sag, har fået oplyst af Bombardier, at fejlen skyldtes en menneskelig fejl i forbindelse med vedligeholdelse.
Â
Jakob Axel Nielsen