Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             22. november 2006

J. nr.           432-64

  

 

Trafikudvalget har i brev af 2. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål 40 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 40:

 

"Ministeren anmodes om, at Vejdirektoratet får lejlighed til at orientere Trafikudvalget om dets indstilling om motorvejen ved Silkeborg med tilhørende begrundelser. Efter spørgerens opfattelse, synes Vejdirektoratets indstilling ikke at være i overensstemmelse med regeringens holdning og da Vejdirektoratet tilsyneladende har lagt miljømæssige årsager til grundlag for dets indstilling, finder spørgeren det meget interessant, at udvalget orienteres herom."

Svar:

 

Vejdirektoratet har med brev af 25. oktober 2006 sendt sin indstilling vedrørende motorvejen ved Silkeborg til Transport- og Energiministeriet.  

./.

 
I brevet, der vedlægges, redegør direktoratet for den gennemførte VVM-undersøgelse for anlæg af en motorvej mellem Funder og Låsby i Kombilinien og den tilhørende offentlige høring. VVM-undersøgelsen er gennemført som supplement til VVM-undersøgelsen af Ringvejslinien gennem Silkeborg og Resendallinen nord om Silkeborg, som var til høring i 2002. I brevet gennemgås og kommenteres de indkomne høringssvar.

På baggrund af det i brevet anførte og efter en vurdering af høringssvarene, de anlægstekniske forhold, miljøhensyn og den samlede anlægsøkonomi, har Vejdirektoratet indstillet, at Resendallinien lægges til grund for anlæg af en motorvej mellem Funder og Låsby.

I de samfundsøkonomiske konsekvensberegninger indgår ikke tab af ”naturværdier”, dvs. de visuelle, æstetiske, landskabelige og støjmæssige konsekvenser af en motorvej i det åbne land. 

Regeringen prioriterer miljøet højt og har derfor besluttet, af hensyn til de naturmæssige værdier, som knytter sig til Gudenådalen, ikke at ville gennemføre Resendallinien, der krydser Gudenådalen i det fredede område. Kommende generationer skal også have lov til at opleve den storslåede og unikke natur. Dette er regeringens politiske vurdering og beslutning.

Regeringen vil stedet gå videre med en motorvej mellem Funder og Låsby i Kombilinien. Vejdirektoratet er på denne baggrund anmodet om at udarbejde et nyt grundlag for en politisk stillingtagen til projektet med udgangspunkt i Kombilinien, som beskrevet i VVM-redegørelsen, efter tæt dialog med de lokale myndigheder i Silkeborg. I den forbindelse skal belyses eventuelle muligheder for at reducere motorvejens indgreb, barrierevirkning og støjpåvirkning på strækningen gennem Nordskoven og på bystrækningen gennem Silkeborg. Det nye projektgrundlag forventes at foreligge i maj 2007. Såfremt der er ønske herom, vil Vejdirektoratet på det tidspunkt kunne foretage en teknisk gennemgang af projektet for Trafikudvalget.


Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen