Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 331 (Alm. del):I brev af 26. april 2010 har udvalget efter ønske fra Tina Petersen (DF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 331:”Er ministeren bekendt med, at der i mange kommuner ikke sker ensamordning mellem de forskellige forvaltninger ved tilrettelæggelsen af etuddannelsesforløb for en ung med særlige behov, og at dette i markantomfang betyder, at man f.eks. ikke får sammensat en uddannelsesplanmed sigte på, at den unge bliver kvalificeret til et job med løntilskud pådet ordinære arbejdsmarked?”Svar:Intentionen med placeringen af myndighedsansvaret hos kommunalbe-styrelsen var at sikre en sammenhæng i forhold til eventuelt andre kom-munale tilbud til målgruppen, herunder sociale tilbud.Det er den enkelte kommunalbestyrelse, der beslutter, hvorledes vareta-gelsen af opgaverne i forbindelse med ungdomsuddannelsen skal organi-seres i den pågældende kommune.I min forgængers redegørelse til Folketingets Uddannelsesudvalg om denløbende evaluering af ungdomsuddannelse for unge med særlige behov –20028/2009 fra i oktober 2009 oplyses det, at der i mange kommuner eroprettet såkaldte visitationsudvalg, således at der er et samarbejdsorganmed medarbejdere fra forskellige sektorer til at behandle indstillingernefra Ungdommens Uddannelsesvejledning. Sådanne visitationsudvalg kanvære medvirkende til at sikre sammenhæng mellem forskellige tilbud tilden enkelte unge.Formålet med ungdomsuddannelsen er, at den unge opnår personlige,sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse ivoksenlivet som muligt og eventuelt til videre beskæftigelse.
20-05-2010
2Jeg skal i den sammenhæng nævne satspuljeprojektet ”Projekt KLAP”.Formålet med ”Projekt KLAP” er, at udviklingshæmmede i højere gradkommer ud på det ordinære arbejdsmarked. Idéen er at anvende ung-domsuddannelse for unge med særlige behov som springbræt til jobska-belse. Satspuljepartierne har afsat i alt 10,5 mio. kr. til dette satspuljepro-jekt, der drives af Landsforeningen LEV i årene 2009-2011.Jeg skal i øvrigt sørge for, at spørgsmålet om sammenhæng mellem sek-torerne fortsat indgår i den løbende af evaluering af ungdomsuddannel-sen. Resultaterne herfra vil indgå i min redegørelse til Folketingets Ud-dannelsesudvalg om den løbende evaluering af ungdomsuddannelse forunge med særlige behov, der bliver afgivet i september 2010.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard