Trafikudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2006-07

Spørgsmål 391

Idet der henvises til, at den daværende transport- og energiminister på det åbne samråd i Trafikudvalget den 3.september 2007 oplyste om det nye trafikforlig vedr. den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm, at mængden af gods, der må forventes at skulle fragtes via Ystad, anses at ville udgøre mindre end 20 pct., men at erhvervslivet via Trafikkontaktrådet har fremsat ønske om, at der dagligt stilles 600 lanemeter til rådighed på Ystad-ruten, fordelt over 2 daglige afgange fra Bornholm, hvilket svarer til 40 pct. af de 1.500 lanemeter, som ellers var beregnet som tilstrækkeligt og i øvrigt som en kapacitetsudvidelse, bedes ministeren redegøre for: -Hvor stort et yderligere tilskud fra staten, mer-sejladsen med gods på Ystad-ruten må forventes at medføre om året fra 2011 i forhold til det allerede indgåede forlig. Opgørelsen forventes opdelt i beløb med og uden den kompensation, som godset har fremsat ønske om at få tilført. -Hvor stor en yderligere belastning denne mer-sejlads miljømæssigt vil medføre, herunder merforbrug af olie på hurtigfærgerne og merforbrug af olie på landevejen i Sverige.
Dato: 24-09-2007
Status: Endeligt besvaret

Endeligt svar

Dokumentdato: 12-10-2007
Modtaget: 16-10-2007
Omdelt: 16-10-2007

TRU alm. del - svar på spm. 391, fra transport- og energiministeren

TRU 391 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 24-09-2007
Modtaget: 24-09-2007
Omdelt: 01-10-2007

Spm. om statens tilskud og miljøkonsekvenserne ved mersejlads med gods på ruten mellem Rønne og Ystad, til transport- og energiministeren