|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            12. oktober 2007 J. nr.          004-U18-228  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 24. september 2007 stillet mig følgende spørgsmål 390 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Idet Trafikstyrelsen og Bornholmstrafikken A/S netop har indgået aftale om forlængelse af den eksisterende kontrakt vedrørende den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm fra 1. maj 2010 til 1. september 2011, d.v.s. i 16 måneder, herunder to højsæsoner, bedes ministeren redegøre for, hvorledes aftalen om forlængelsen indbefatter mulighed for kapacitetsudvikling i de omtalte 16 måneder, da kapaciteten i nuværende kontrakt udnyttes i fuldt omfang specielt i højsæsonen. Der henvises til, at både fragterhvervet og turisterhvervet på Bornholm har tilkendegivet, at der er brug for kapacitetsudvidelser i den nuværende kontrakt allerede fra 2008 og at der, i og med kapacitetsudnyttelsen af rederiets færger er høj og virker som en dæmpende faktor for vækstmulighederne i højsæsonen, er et stort behov for kapacitetsudvidelse allerede indenfor den nuværende kontrakt, hvilket også gør sig gældende for den 16 måneders periode forlængelsen af kontraktperioden nu efterfølgende lyder på."
Jeg kan oplyse, at kontrakten med Bornholmstrafikken A/S forlænges på uændrede vilkår, og der er tale om en nettokontrakt med fastsatte minimumskrav til betjeningen.
Mulighederne for at ændre kapacitetskravene i den nuværende kontrakt er underlagt EU-regulering, og herom kan jeg oplyse følgende.
Det er almindelig antaget, at der i begrænset omfang er mulighed for at foretage visse tilpasninger af længerevarende kontrakter. Ændringer vil udelukkende kunne foretages, hvis der ikke er tale om en så væsentlig ændring af kontrakten, at der vil være tale om indgåelse af en ny kontrakt, der i givet fald vil være udbudspligtig. Det fremgår ikke af reguleringen, hvor grænsen går for, at der er tale om en væsentlig ændring. Om en konkret ændring kan foretages, må vurderes ud fra retspraksis.
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at en udvidelse af betjeningen med en ekstra afgang på de store rejsedage i weekenden, kunne være en mulig lovlig kapacitetsudvidelse.
Jeg vil hertil bemærke, at det med Bornholmstrafikkens nuværende tonnage ikke er praktisk muligt at udvide betjeningen i kontraktforlængelsesperioden på en måde, der giver flere afgange, der er attraktive for passagererne.
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen