Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             27. september 2007

J. nr.           004-U18-217

  

 

Trafikudvalget har i brev af 7. september 2007 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  383

 

"Hvordan vil ministeren sikre pilotuddannelsens fremtid set i lyset af vedlagte artikel fra 6. september 2007 på Berlingskes Business.dk ”Nye momsregler gør pilotuddannelsen dyrere” og finder ministeren anledning til at overveje en, evt. deltvist statsligt finansieret, pilotuddannelse i stedet?"

Svar:

Spørgsmålet relaterer sig til et lovforslag, som netop har været sendt i høring af Skatteministeriet. Jeg har derfor anmodet Skatteministeriet om en udtalelse.

 

Skatteministeriet har oplyst følgende:

 

”Flyveskoler er momspligtige af deres uddannelse af privatpiloter, mens det er momsfritaget undervisning at uddanne trafikpiloter. Det betyder, at skolerne har fradrag for moms af indkøb, der anvendes til privatpilotuddannelsen, men ikke for moms af indkøb, der anvendes til trafikpilotuddannelsen.

 

I henhold til momslovens § 34, stk. 1, nr. 7 og 8, er der ikke moms på skolernes indkøb af fly, fast udstyr til fly samt reparations- og vedligeholdelsesydelser på disse fly.

 

En dom fra EU-Domstolen fra 2004 indebærer imidlertid, at EU-reglerne for momsfri levering af og til fly skal fortolkes sådan, at der kun kan ske momsfrit salg til flyselskaber, der mod betaling flyver hovedsageligt i udenrigstrafik.

 

Skatteministeriet har sendt et udkast til lovforslag i teknisk høring, der vil gennemføre ændringer i momslovens regler for levering af og til fly, således at momsloven kommer i overensstemmelse med denne EU-regel.

 

Lovforslaget foreslås at træde i kraft 1. januar 2008.

 

For flyveskoler, som ikke hører under et luftfartselskab, der mod betaling hovedsagelig flyver i udenrigstrafik, vil forslaget betyde, at der kommer moms på indkøb eller leje af fly, fast udstyr samt reparation og vedligeholdelse af dem.

For den del af indkøbene der vedrører den momsfritagne trafikpilotuddannelse, og hvor skolen ikke har fradragsret for momsen på indkøbene, vil forslaget betyde en forøget omkostning svarende til købsmomsen.”

 

Det kan afslutningsvis bemærkes, at Transport- og Energiministeriet i forlængelse af redegørelsen ”Dansk Luftfart 2015 – muligheder og udfordringer” har igangsat et arbejde, der har til formål at analysere, hvordan luftfartsuddannelserne i Danmark bedst muligt kan fremtidssikres. I det arbejde indgår pilotuddannelserne naturligvis.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Jakob Axel Nielsen