Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             21. september 2007

J. nr.           404-18

  

 

Trafikudvalget har den 6. september 2007 stillet mig følgende spørgsmål,

 nr. 380, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 380:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. juli fra Gimbel Materielsalg vedr. Trafiksikkerhed og vejbump, jf. TRU alm. Del – bilag 528.”

Svar:

 

Gimbel Materielsalg ønsker at anvende en særlig type præfabrikeret vejbump i Danmark.

Jeg har forelagt materialet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:

” Bump, der anvendes permanent på offentlige og private fællesveje i Danmark, skal opfylde de funktionskrav, der er anført i bekendtgørelsen om hastighedsdæmpende vejbump.

Bekendtgørelsen stiller krav til det stød, udtrykt ved den lodrette acceleration, en trafikant kan udsættes for ved passage af bump.

Kravene er baseret på følgende hensyn:

1)      StødpÃ¥virkningen ved passage mÃ¥ ikke udgøre en risiko for fysiske skader pÃ¥ erhvervschauffører. Der er derfor for tunge køretøjer fastlagt en højeste stødpÃ¥virkning pÃ¥ 0,75 gange tyngdeaccelerationen ved passage med den skiltede hastighed minus 15km/t.

2)      StødpÃ¥virkningen skal være tilstrækkelig stor til at bumpet virker hastighedsdæmpende. Der er derfor fastlagt en mindste stødpÃ¥virkning pÃ¥ 0,65 gange tyngdeaccelerationen ved passage med den skiltede hastighed for førere af personbiler. For særligt busvenlige bump accepteres en mindste stødpÃ¥virkning pÃ¥ 0,5 gange tyngdeaccelerationen.

3)      Bumpet skal være udformet sÃ¥ledes, at trafikanterne udsættes for stigende stødpÃ¥virkning ved stigende hastighed for at sikre, at bumpet reelt virker fartdæmpende.

 

Udbydere af bump skal over for vejbestyrelsen dokumentere, at deres bump opfylder bekendtgørelsens krav.

Såfremt udbyderen ikke er fortrolig med, hvilke tests der skal gennemføres, kan der rettes henvendelse til Vejdirektoratet herom.”

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Axel Nielsen