|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            21. september 2007 J. nr.          404-18  Â
|
|
Trafikudvalget har den 6. september 2007 stillet mig følgende spørgsmål,
 nr. 380, som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. juli fra Gimbel Materielsalg vedr. Trafiksikkerhed og vejbump, jf. TRU alm. Del – bilag 528.â€
Gimbel Materielsalg ønsker at anvende en særlig type præfabrikeret vejbump i Danmark.
Jeg har forelagt materialet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
†Bump, der anvendes permanent på offentlige og private fællesveje i Danmark, skal opfylde de funktionskrav, der er anført i bekendtgørelsen om hastighedsdæmpende vejbump.
Bekendtgørelsen stiller krav til det stød, udtrykt ved den lodrette acceleration, en trafikant kan udsættes for ved passage af bump.
Kravene er baseret på følgende hensyn:
1) Stødpåvirkningen ved passage må ikke udgøre en risiko for fysiske skader på erhvervschauffører. Der er derfor for tunge køretøjer fastlagt en højeste stødpåvirkning på 0,75 gange tyngdeaccelerationen ved passage med den skiltede hastighed minus 15km/t.
2) Stødpåvirkningen skal være tilstrækkelig stor til at bumpet virker hastighedsdæmpende. Der er derfor fastlagt en mindste stødpåvirkning på 0,65 gange tyngdeaccelerationen ved passage med den skiltede hastighed for førere af personbiler. For særligt busvenlige bump accepteres en mindste stødpåvirkning på 0,5 gange tyngdeaccelerationen.
3) Bumpet skal være udformet således, at trafikanterne udsættes for stigende stødpåvirkning ved stigende hastighed for at sikre, at bumpet reelt virker fartdæmpende.
Udbydere af bump skal over for vejbestyrelsen dokumentere, at deres bump opfylder bekendtgørelsens krav.
SÃ¥fremt udbyderen ikke er fortrolig med, hvilke tests der skal gennemføres, kan der rettes henvendelse til Vejdirektoratet herom.â€
Jakob Axel Nielsen