|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. oktober 2007 J. nr.          004-u18-000220 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. september 2007 stillet mig følgende spørgsmål 374 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Med henvisning til artikler i bladet DSB i dag, nr. 27 af 14. august 2007 og nr. 28 af 21. august 2007 bedes ministeren gøre rede for, hvad der teknisk og logistisk set forhindrer DSB i at indsætte seks elektriske lokomotiver (litra EA) pÃ¥ strækningen København – Sønderborg, og derved etablere timedrift, i stedet for at sælge lokomotiverne til den bulgarske togoperatør, Bulmarket.â€
Hvor der skal tilbydes timedrift, halvtimesdrift eller for den sags skyld endnu hyppigere togdrift er et spørgsmål, som primært afgøres af hvad der er efterspørgselsmæssigt behov for sammenholdt med omkostningerne for at udvide trafikken.
Jævnfør min forgængers svar på Trafikudvalgets spørgsmål 38 fra 30. oktober 2006 er der indgået en kontrakt med DSB om udførelse af offentlige servicetrafik i perioden frem til og med 2014, og heri er trafikomfanget på Sønderborgbanen forudsat at udgøre et tog hver anden time i hver retning. Betjeningsomfanget er fastlagt under hensyn til det relativt beskedne antal passagerer på banen mellem Tinglev og Sønderborg.
Det har således i sammenhængen ingen betydning om det er muligt at udføre timedrift med lokomotivtrukne tog eller andre togtyper. Bortset fra at det ville være nødvendigt at råde over de nødvendige passagervogne beregnet til kørsel i Intercitytrafikken – og der må tages forbehold for de køreplansmæssige muligheder for at indpasse et sådant ekstra tog på strækningen mellem København og Ringsted, så formoder jeg ikke at der ville være noget specielt teknisk eller logistisk problem at køre med EA loko mellem København og Sønderborg.
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen